45 MSEK i nytt riskkapital till Bone Support

Report this content

45 MSEK i nytt riskkapital till Bone Support Bioteknikföretaget Bone Support, som utvecklar injicerbart ben, har genom en nyemission fått in 45 MSEK. Bakom finansieringen står svenska InnovationsKapital och Teknoinvest i Oslo. Det nya kapitalet beräknas täcka finansieringen av Bone Support fram till godkännande i USA och Europa av bolagets första produkt för behandling av kotfrakturer. Ett tiotal nya jobb skapas genom företagets satsning. Bone Supports styrelse utökas också med representanter från finansiärerna samt med den välkände entreprenören Lars Sunnanväder. - Bone Support har en påtaglig kommersiell potential, samt den kompetens och attityd som krävs för att realisera denna, något som är attraktivt för investerare. Produkterna adresserar verkligt angelägna patientbehov och vi är mycket nöjda med att tillsammans med Teknoinvest göra denna investering, säger Gunnar Fernström, Investment Director på InnovationsKapital. - I dagens hårda finansieringsklimat är vi oerhört nöjda med att ha fått två så starka och kompetenta nya ägare och finansiärer. Det visar också att vår breda teknologibas har en stor marknadspotential, säger Fredrik Lindberg, VD på Bone Support. Inledande patientstudie Bone Support inleder inom kort en pilotstudie på 15 patienter med kotfrakturer, som ska behandlas med bolagets första produkt SpineSupport(TM). Senare under året planerar företaget att genomföra en större skandinavisk patientstudie med ett hundratal patienter. Bone Support räknar med att den första produkten blir tillgänglig för patienter under 2004-2005. Bone Support bedriver idag plattformsforskning från vilken det utvecklas flera olika produkter. Företagets första produkt är ett injicerbart ben för behandling av urkalkningsfrakturer i ryggkotorna. De efterföljande produkterna riktar in sig på behandling av andra typer av frakturer såsom t.ex. höftledsfrakturer. Urkalkningsfrakturer är ett växande medicinskt problem som drabbar minst 70 000 svenskar årligen, till stort lidande för de drabbade och till en mångmiljardkostnad för samhället. Bone Support räknar med att deras produkter påtagligt ska öka livskvaliteten för patienterna och spara stora pengar åt samhället genom att förkorta behandlingstiderna och minimera behovet av eftervård. Tiotal nya jobb och utökad styrelse Genom att finansieringen nu är säkrad för de närmaste åren räknar bolaget med att ett tiotal personer kommer att arbeta på Bone Support innan årets slut. Samtidigt utökas styrelsen och kommer att bestå av ledamöterna Lars Lidgren (ordf.), grundare och professor; Christian W. Jansson, VD för KappAhl; Lars Sunnanväder, grundare av medicinteknikföretagen Jostra och Jotec; Alexander Lidgren, VD för Copyrazor; Gunnar Fernström, Innovationskapital; Andreas Mollatt, Teknoinvest; Johan Rask, Innovationskapital och Steinar J Engelsen, Teknoinvest. * * * Pressbilder finns nedladdningsbara på www.bonesupport.com För mer information kontakta: Fredrik Lindberg, VD, BoneSupport AB Tel: +46 46 286 53 70, mobil: +46 708 865 370, fredrik.lindberg@bonesupport.com Om Bone Support Bone Support är ett skandinaviskt bioteknikföretag som utvecklar produkter för behandling av urkalkningsfrakturer med hjälp av injicerbart material som stelnar till ben efter några minuter. Produkterna, som baseras på syntetiska benmineraler, uppvisar en unik kombination av benlika egenskaper. Företagets första två produkter vänder sig till marknaderna för behandling och prevention av kotfrakturer och höftledsfrakturer. Den första produkten beräknas bli godkänd under 2004, och nästföljande produkt under 2005. Bone Support grundades 1999 av Professor Lars Lidgren och familj. Resultaten från hans forskargrupp ligger till grund för företaget. Bolaget är baserat i Medicon Valley-regionen på Ideon Science Park, Lund, Sverige. För mer information se www.bonesupport.com * * * Om InnovationsKapital InnovationsKapital startade sin verksamhet 1994 och är idag en av Sveriges ledande venture capital aktörer med inriktning på investeringar i unga tillväxtföretag. Verksamheten, som drivs från kontor i Göteborg och Stockholm, är fokuserad på investeringar i Norden inom Information & Communication Technology (ICT) och Healthcare & Life Sciences - branscher som växer snabbt och där nordisk forskning är ledande. Det samlade kapitalet uppgår till 1,8 miljarder SEK och förvaltas i tre fonder med välrenommerade svenska och internationella institutioner som investerare. Ytterligare information om InnovationsKapital finns på hemsidan www.innkap.se. * * * Om Teknoinvest Teknoinvest är ett ledande skandinaviskt venture capital företag med säte i Norge. Bolaget investerar i utvecklingsföretag inom IT/Telecom och Life Science sektorerna, huvudsakligen i Skandinavien och USA. Teknoinvest grundades som det första venture capital investment bolaget i Norge 1984. I dag uppgår Teknoinvests samlade kapital till cirka 1,2 miljarder SEK, av vilka cirka 274 miljoner är tillgängligt för investeringar. Ytterliggare information om Teknoinvest finns på www.teknoinvest.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/07/20030507BIT01370/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/07/20030507BIT01370/wkr0002.pdf