Formex i Anderstorp säljs till amerikansk börsjätte

Formex i Anderstorp säljs till amerikansk börsjätte Formex AB i Anderstorp, med 17 anställda och en omsättning på 20 Mkr säljs till Tyco Electronics, det största dotterbolaget inom den amerikanska storkoncernen Tyco International som är noterad på New York börsen. Försäljningen sker genom en kontantaffär med de tre grundarna, som äger 60 procent av Formex, och venture capitalbolaget InnovationsKapital som äger 40 procent. Parterna har enats om att inte offentliggöra förvärvsbeloppet. Formex bildades 1995 och utvecklar avancerade kontaktdon för fiberoptisk kommunikation i utsatta miljöer. Produkterna används främst inom det civila flyget samt inom telekom- och försvarsindustrin. - Försäljningen är positiv för Formex, för våra anställda och för bygden här i Anderstorp. Med en stor internationell ägare som Tyco Electronics i ryggen förbättras avsevärt våra förutsättningar att utvecklas och expandera, säger Peter Földi, VD och en av grundarna i Formex. För InnovationsKapital var satsningen i Formex en av bolagets första investeringar efter starten 1994. - Strax efter att vi själva startat gick vi in med ett blygsamt belopp i samband med att den nuvarande verksamheten i Formex drogs igång 1995. Värdeutvecklingen har varit god och när vi nu säljer vårt innehav kan vi glädja oss åt en avkastning på 27 gånger vårt investerade kapital, säger Staffan Ingeborn, VD på InnovationsKapital. Tyco Electronics har 75.000 anställda och omsätter drygt 10 miljarder US dollar. Bolaget etablerades 1999 med AMP och Raychem som grund men är trots sin ungdom redan störst inom Tyco International- koncernen. Tyco Electronics utvecklar, tillverkar och marknadsför kontaktdon och kontakter för fiberoptisk kommunikation och har verksamhet i hela världen. - Även om Formex är ett litet bolag har man spetskompetens på för oss viktiga områden. Förvärvet ligger helt i linje med vår långsiktiga strategi att öka våra marknadsandelar och stärka konkurrensförmågan vad avser avancerade komponentlösningar för fiberoptisk kommunikation, säger Christer Thibblin, VD för Tyco Electronics Nordiska verksamhet. Göteborg 2000-10-24 InnovationsKapital Eventuella frågor besvaras av Peter Földi på telefon 0371-18310 (mobil: 070-5581885), Staffan Ingeborn 031-609190 (mobil:070-5831434) och Christer Thibblin 08-50725000. InnovationsKapital bildades 1994 och är ett av Sveriges ledande venture capital- bolag för innovativa tillväxtföretag i tidiga faser. Verksamheten är fokuserad på investeringar inom Information & Communication Technology och Healthcare & Life Sciences - branscher som växer snabbt och där nordisk forskning är ledande. Det samlade kapitalet uppgår till 550 Mkr och förvaltas i två fonder med välrenommerade svenska och internationella institutioner som investerare. Med sin fleråriga erfarenhet, sitt samarbete med forskarvärlden och utvecklade nätverk har InnovationsKapital tillgång till unik kunskap för att bedöma utvecklings- och tillväxtpotentialen hos de aktuella företagen. Dessa erfarenheter tas tillvara i en av branschens mest utvecklade investeringsprocesser. Ytterligare information kan erhållas på företagets hemsida: www.innkap.se Tyco Electronics med högkvarter i Harrisburg, Pennsylvania, USA, är världens största leverantör av passiva elektroniska komponenter med avancerade teknologiprodukter från AMP, Alcoswitch, Buchanan, Critchley, Elcon, Elo Touchsystems, M/A-COM, Madison Cable, OEG, Potter & Brumfield, Raychem, Schrack, Simel och TDI. För ytterligare information se: www.tycoelectronics.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/24/20001024BIT00140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/24/20001024BIT00140/bit0002.pdf