InnovationsKapitals nya fond övertecknad

InnovationsKapitals nya fond övertecknad - stänger på 1,2 miljarder Svenska och internationella institutioner har tecknat Euro 132 miljoner i InnovationsKapitals nya fond, InnKap 3, vilket överstiger det ursprungliga taket på Euro 120 miljoner. - Det är glädjande att InnKap 3 i en kärv riskkapitalmarknad lyckats attrahera så många ansedda internationella investerare. Överteckningen innebar att vi fick höja taket för fonden, säger Staffan Ingeborn, VD på InnovationsKapital Nordic Advisors AB. InnKap 3 kommer liksom företagets tidigare två fonder att investera i teknik och forskningsbaserade nordiska tillväxtbolag som är verksamma inom Information & Communication Technology och Healthcare & Life Sciences. Lanseringen av InnKap 3 är ett viktigt steg i InnovationsKapitals satsning på att bli en av Nordens ledande venture capital aktörer för bolag i tidiga faser. Under de närmaste åren kommer företaget att aktivt söka investeringsobjekt främst i Sverige, Danmark och Finland. - Nu utökar vi nätverket och kan bättre hjälpa våra portföljbolag att expandera på den globala marknaden, säger Staffan Ingeborn. Tidigare investerare i InnovationsKapital har tecknat drygt hälften av den nya fonden och ökar således sitt engagemang genom att investera mer än vad som totalt satsats i de två tidigare fonderna. Bland de stora investerarna återfinns Bure Equity, Europeiska Investeringsfonden, Merita och SEB. Därutöver har flera stora internationella placerare tillkommit och en majoritet av investeringsåtagandet kommer från internationella fondinvesterare. InnovationsKapital har alltsedan starten haft ett nära samarbete med den akademiska världen och i den nya fonden finns såväl Chalmers Tekniska Högskola som University of Oxford med bland investerarna. - Vi vill vara det naturliga valet för teknik och forskningsbaserade nordiska tillväxtföretag i tidiga faser. Med erfarenhet från tidigare fonder och vårt nära samarbete med portföljbolagen vill vi vara en prioriterad investerare hos de bästa entreprenörerna, fortsätter Staffan Ingeborn. Med drygt 1,7 miljarder kronor i förvaltning blir InnovationsKapital en av de största venture capital aktörerna för bolag i tidiga faser på den nordiska marknaden. Under förra året avyttrades framgångsrikt innehaven i Altitun och Formex, vilket gav investerarna ca 1,3 miljarder kronor tillbaka. Flera av InnovationsKapitals portföljbolag planerar att marknadsnoteras, bland annat Bioinvent International i Lund, Kreatel Communications i Linköping och Spotfire i Boston. Göteborg den 18 maj 2001 InnovationsKapital Eventuella frågor besvaras av Staffan Ingeborn på telefon 031-60 91 91 / 0705-83 14 34 alt. staffan.ingeborn@innkap.se InnovationsKapital startade sin verksamhet 1994 och är idag en av Sveriges ledande venture capital aktörer med inriktning på investeringar i unga tillväxtföretag. Verksamheten, som drivs från kontor i Göteborg och Stockholm, är fokuserad på investeringar inom Information & Communication Technology (ICT) och Healthcare & Life Sciences - branscher som växer snabbt och där nordisk forskning är ledande. Ytterligare information om InnovationsKapital finns på bolagets hemsida: www.innkap.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/18/20010516BIT01300/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/18/20010516BIT01300/bit0001.pdf