Medius tar in externt kapital för att finansiera en internationell expansion

Via en riktad emission tar Medius in 25 MSEK från riskkapitalbolaget InnovationsKapital.

Medius som fram till emissionen var personalägt har sedan första verksamhetsåret 2002 växt med egna medel och man har varje år varit lönsamt. De tre senaste åren (2006-2008) har företaget ökat omsättningen med 430 % och räknar med att nå ca 90 MSEK i omsättning under 2009. En strategisk plan för åren 2010-2012 innebär att delar av företagets erbjudande kommer att säljas utanför Sverige och 2012 skall ca 40 % av omsättningen komma från marknader utanför Sverige. Medius är väletablerade i Sverige med över 300 kunder, inkluderande bl.a. Saab, Haldex, Stadium, Mekonomen, K-rauta och The Body Shop. Kapitaltillförseln ger bolaget möjlighet till fortsatt snabb expansion först och främst i de övriga nordiska länderna, Nederländerna, Tyskland, Storbritannien och Frankrike. I och med kapitaltillförseln kan vi realisera de planer som vi har för de kommande tre åren. Vi ser med vårt erbjudande runt den egenutvecklade workflowplattformen, MediusFlow, en oerhörd marknadspotential på de marknader som nu finns i vår affärsplan för åren 2010-2012. Inte minst med bakgrund av att vi på några år har blivit marknadsledande i Sverige inom vissa tillämpningar såsom stöd för processen inköp till betalning där framför allt stöd för leverantörsfakturahantering har varit oerhört framgångsrik. säger Per Nordling, vd och en av grundarna av Medius. Vi har under en tid fört diskussioner med en rad olika aktörer på riskkapitalmarknaden och kom ganska snabbt fram till att InnovationsKapital var den bästa partnern för Medius i detta skede. De har bl.a. via tidigare investeringar visat prov på gott omdöme och långsiktighet, fortsätter Per Nordling. Medius har alla attribut som vi letar efter vid nyinvesteringar – ett bra och kompetent team , ett starkt och konkurrenskraftigt kunderbjudande och en snabbväxande marknad säger Peder Holm och Fredrik Cronqvist på InnovationsKapital. Vi ser fram mot att hjälpa Medius och de existerande aktieägarna i deras fortsatta expansion. För mer information, kontakta: Per Nordling VD Medius AB 013-12 16 30 per.nordling@medius.se Peder Holm InnovationsKapital Nordic Advisor AB 08-54 50 14 90 peder.holm@innkap.se Fredrik Cronqvist InnovationsKapital Nordic Advisor AB 08-54 50 14 90 fredrik.cronqvist@innkap.se Medius ambition är att leverera världens bästa affärssystemstöd från kravställningsfasen till och med förvaltningsfasen. Detta genomförs inom våra tre olika affärsområden Consulting, ERP och Workflow. För den nordiska marknaden arbetar Medius inom alla tre ovanstående affärsområden. För marknader utanför norden fokuserar Medius på Workflow-erbjudandet, det vill säga MediusFlow™. Medius finns representerat i Sverige (huvudsäte), de nordiska länderna, Nederländerna, Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Förenade Arabemiraten och Polen. Genom våra globala partners täcker dock vårt kontaktnät många fler länder. För mer information, besök www.medius.se. InnovationsKapital startade sin verksamhet 1994 och är en oberoende private equity/venture capital aktör med inriktning på investeringar i tillväxtföretag. Investeringsstrategin är fokuserad på investeringar i Norden inom teknologiområdet. InnovationsKapital har investerat i över 60 bolag och exempel på framgångsrika försäljningar är Carmen Systems, Formex, Kreatel, Nordnav och Spotfire. Det samlade kapitalet uppgår till ca 3 miljarder kronor i fyra fonder med välrenommerade svenska och internationella institutioner som investerare. Ytterligare information om InnovationsKapital finns på hemsidan: www.innkap.se