Safelogic erhåller 3,5 miljoner dollar i ny finansiering

Report this content

Safelogic erhåller 3,5 miljoner dollar i ny finansiering InnovationsKapital och Northzone Ventures investerar i svenskt programvaruföretag för verifiering av elektroniska kretsar Göteborg. Safelogic - en leverantör av verktyg för att effektivisera utvecklingsprocessen hos företag som gör elektronikkonstruktioner och integrerade kretsar - har i sina andra finansieringsrunda erhållit 3,5 miljoner dollar i nytt kapital. Investeringen har gjorts av Innovationskapital och Northzone Ventures tillsammans med bolagets tidigare ägare familjen Malmsten, NewMedia SPARK och Paradigm Capital Partners. Finansieringen skall användas till att utveckla bolagets kundbas. "För exakt 12 månader sedan gjorde vi vår första produktlansering och när vi idag stänger vår andra finansieringsrunda markerar det slutet på ett fantastiskt år för Safelogic. I varje projekt där Safelogics verktyg använts har kunder hittat konstruktionsfel som inte kunnat identifieras med traditionella metoder. Kunderna har insett hur elektronikkonstruktörer kan använda vår kravbaserade verifieringsmetodik tidigt i utvecklingsprocessen och dramatiskt öka produktivitet och kvalitet. Med finansiering på plats kan vi nu öka takten i vår marknadsföring", säger Håkan Rippe, VD på Safelogic. I samband med finansieringen har Pär-Jörgen Pärson, Partner på Northzone Ventures, utsetts till styrelsens ordförande i Safelogic. "Vi ser fram emot att vara med att utveckla Safelogic och expandera i Europa, Asien och USA", säger Pär-Jörgen Pärson. Kontakt Håkan Rippe, VD Safelogic, telefon 0706 60 67 10, e-post rippe@safelogic.se Pär-Jörgen Pärson, Partner Northzone Ventures, telefon 0709 56 52 21 Jonas Risberg, Investment Director, Innovationskapital, telefon 0703 78 17 00 Om Safelogic Safelogic är ett företag inom EDA-branschen (electronic design automation) som utvecklar programvara för att öka kvalitet och produktivitet hos företag som gör elektronikkonstruktioner och integrerade kretsar. Safelogic grundades 1999 och är baserat i Göteborg. För ytterligare information besök www.safelogic.se Om Safelogic Monitor - verktyg för simuleringsbaserad property checking Safelogic Monitor är en produkt som möjliggör kravbaserad analys under simulering av elektronikkonstruktioner formulerade i VHDL och Verilog. Safelogic Monitor integreras enkelt med befintliga simuleringsprodukter och bidrar till att snabbt identifiera konstruktionsfel. Safelogic Monitor bygger på PSL, en ny kravspråksstandard för verifiering av elektronikkonstruktioner. Om Safelogic Verifier - verktyg för formell PSL property checking Safelogic Verifier identifierar konstruktionsfel och bevisar korrekthet i hårdvaruddesigner utan simulering. Design och krav analyseras matematiskt med hjälp av bevismotorer vilket ger en extremt kraftfull verifiering. Att använda Safelogic Verifier är mycket enkelt: ladda in designen, lägg till kraven och tryck på knappen. Om InnovationsKapital InnovationsKapital startade sin verksamhet 1994 och är idag en av Sveriges ledande venture capital aktörer med inriktning på investeringar i unga tillväxtföretag. Verksamheten, som drivs från kontor i Göteborg och Stockholm, är fokuserad på investeringar i Norden inom Information & Communication Technology (ICT) och Healthcare & Life Sciences - branscher som växer snabbt och där nordisk forskning är ledande. Det samlade kapitalet uppgår till 1,8 miljarder SEK och förvaltas i tre fonder med välrenommerade svenska och internationella institutioner som investerare. För mer information besök www.innkap.se Om Northzone Ventures Northzone Ventures är en av skandinaviens ledande venture capital investerare inom IT och Telekomsektorn med kontor i Stockholm, Oslo och Köpenhamn. Northzone tar en mycket aktiv roll i utvecklingen av lovande teknikföretag med internationell potential. Northzone förvaltar ca 150 miljoner Euro i fyra fonder och har genomfört mer än 30 investeringar sedan bolaget grundades 1996. För mer information besök www.northzone.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/01/20031001BIT00220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/01/20031001BIT00220/wkr0002.pdf