Spotfire säljs för 195 MUSD – affären ger InnovationsKapital nio gånger pengarna kontant

IT-företaget Spotfire köps av det Nasdaq-noterade amerikanska mjukvarubolaget TIBCO. I och med affären avslutas InnovationsKapitals första fond med rekordresultat. Fonden, som ger investerarna drygt sju gånger netto tillbaka på investerat kapital, placerar sig därmed i Europatoppen.

För InnovationsKapital är Spotfire ännu en i raden av lyckade investeringar. Det senaste året har företag som Kreatel, Carmen Systems och Nordnav sålts med mycket god avkastning. Spotfire ger InnovationsKapital nio gånger tillbaka på investerat kapital.
”Sedan starten 1994 har vi gjort närmare 60 investeringar och 30 försäljningar. Att försäljningen av Carmen Systems förra året utsågs till ”Årets exit” av både Svenska Riskkapitalföreningen och Nordic Unqoute tar vi som ytterligare en bekräftelse på att vårt sätt att arbeta är långsiktigt framgångsrikt”, säger InnovationsKapitals VD Staffan Ingeborn, som också är ansvarig för investeringen i Spotfire.

Rekordresultat i fonden
Genom försäljningen av Spotfire avslutas InnovationsKapitals första fond med ett rekordresultat. Av fondens 18 investeringar har fyra stycken sålts med en avkastning på över nio gånger insatt kapital.
”De som har investerat i vår fond får netto drygt sju gånger insatt kapital tillbaka. Det placerar oss i Europatoppen. Att i en och samma fond ha så många bra investeringar är exceptionellt”, säger Staffan Ingeborn.

Från forskningsprojekt till världsledande företag på tio år
Spotfire, som var en av InnovationsKapitals första investeringar, härstammar från ett forskningsprojekt på Chalmers av företagets grundare och VD Christopher Ahlberg. Idag, tio år senare, har det utvecklats till ett ledande företag inom sin nisch i mjukvaruindustrin, med sju av världens tio största företag som kunder.

Långsiktigt byggande
Många entreprenörer är intresserade av att få in InnovationsKapital som delägare.
”Vi investerar i bolag som vi tror har mycket goda möjligheter att växa kraftigt, internationellt. Det visade sig vara riktigt i fallet Spotfire som nu sällar sig till Carmen Systems, Kreatel och de övriga framgångssagor vi har varit med om”, säger Staffan Ingeborn.
”Utöver nödvändigt kapital har InnovationsKapital bidragit med sin stora erfarenhet av att bygga tillväxtföretag och ett mycket bra kontaktnät. De hjälpte oss tidigt att tänka företagsmässigt, långsiktigt och fokuserat. Nu har vi kommit en bra bit på vägen i bolagets utveckling och tillsammans med vår nya ägare är vi redo att ta nästa steg. Det här innebär att verksamheten i Göteborg kommer att utvecklas och stärkas ytterligare”, säger Spotfires VD och grundare, Christopher Ahlberg.

Ska investera i nya Spotfires
”Nu är vi på jakt efter nya Spotfires. Vi kommer att ägna mycket tid under de närmaste åren åt att investera kapitalet i vår senaste fond, den fjärde i ordningen. Vi har redan hittat flera investeringar som har förutsättningar att bli mycket bra och vi skall heller inte glömma bort de potentiella guldägg som redan finns i portföljen”, säger Staffan Ingeborn.