Ulf Tossman ny Investment Director inom området Healthcare & Life Sciences på InnovationsKapital

Ulf Tossman har anställts som Investment Director för att arbeta med investeringar inom området Hälsa- och Sjukvård samt Bioteknik på InnovationsKapital, ett av Sveriges ledande venture capital företag i tidiga faser. Ulf Tossman kommer att vara stationerad vid bolagets Stockholms kontor. Ulf Tossman kommer närmast från Carnegie Asset Management där han var Senior Portfolio manager ansvarig för en global life science fond. Dessförinnan var han global forsknings- och utvecklingschef vid Fresenius Kabi. Han har också en omfattande erfarenhet från utveckling och kommersialisering av läkemedel efter att ha haft positioner som Medical Director vid Schering Northern Europe samt från Astra Arcus. Ulf Tossman har en doktorsexamen inom farmakologi från Karolinska Institutet ”Ulf Tossman representerar en svårfunnen kombination av vetenskaplig kompetens och erfarenhet av företagsledande arbete på internationell nivå och kompletterar vårt team på ett mycket bra sätt ”, säger Gunnar Fernström, ansvarig för området Health Care och Life Sciences inom InnovationsKapital. Hans erfarenheter stämmer väl överens med vår strategiska inriktning och vårt fokus på Healthcare & Life Science inriktade investeringar i Norden”. ”Jag är mycket glad och entusiastisk att få börja som Investment Director på InnovationsKapital”, säger Ulf Tossman. ”Jag har stor respekt för den affärsmässiga strategi och kompetens företaget har byggt upp under åren, vilka präglas av väl etablerade samarbeten med och åtaganden i de olika portföljbolagen och en ”team”-inriktad företagskultur. InnovationsKapital har visat på ett imponerande resultat i tidigare gjorda investeringar och jag är mycket glad att få vara en del av bolaget”. InnovationsKapital grundades 1994 och är idag ett av Sveriges ledande venture capital bolag med inriktning på investeringar i tidiga tillväxtföretag. Affärsverksamheten fokuserar på investeringar inom ICT (Information & Communication Technology) och Healthcare & Life Sciences – branscher som växer snabbt och där nordisk forskning är ledande. Göteborg den 7 september 2005 För vidare information vänligen kontakta; Gunnar Fernström, Investment Director, InnovationsKapital (http://www.innkap.se/) phone: 031-60 91 90 eller 0703 12 05 02 e-mail: gunnar.fernstrom@innkap.se Ulf Tossman, Investment Director, InnovationsKapital (http://www.innkap.se/) phone: +46 8 54 50 14 91 or +46 705 63 08 58 e-mail: ulf.tossman@innkap.se