Ungt utvecklingsbolag lanserar ny metod för behandling av hudcancer

Ungt utvecklingsbolag lanserar ny metod för behandling av hudcancer Utvecklingsbolaget Medeikonos AB i Göteborg som grundades 1998 står i begrepp att lansera ett patenterat system av sjukvårdsutrustning för behandling av vissa former av hudcancer. Marknadslanseringen möjliggörs genom en riktad nyemission som tillför bolaget 25 Mkr och två nya ägare. Genom emissionen tillkommer SEB Företagsinvest och finska venture capitalbolaget Bio Fund som nya ägare vilka vardera tecknar emissionen med 10 Mkr. Dessutom går InnovationsKapital, som redan tidigare är ägare i Medeikonos, in med 5 Mkr. - Kapitaltillskottet skall användas för att lansera produkterna i Europa, bygga upp en marknadsorganisation och vidareutveckla vår affärsmodell, säger Erik Bengtson, VD på Medeikonos AB. Forskningsresultat inom Chalmers och Sahlgrenska Bakom Medeikonos står forskare vid Chalmers och Sahlgrenska med riskkapitalbolaget Chalmersinvest som en av initiativtagarna. Bolaget etablerades för att kommersialisera forskningsresultat inom områdena fotodynamisk detektion och fotodynamisk behandling för att upptäcka, avgränsa och behandla vissa former av hudcancertumörer. Hittills har arbetet varit inriktat på att utveckla och verifiera tekniken som avser att komplettera läkarnas befintliga metoder i syfte att förbättra behandlingsresultaten. Medeikonos går nu in i nästa fas där produkterna parallellt med fortsatta kliniska studier skall lanseras på marknaden. Bolaget slutför för närvarande den nödvändiga processen att CE- märka utrustningen. Prototypversioner av utrustningen finns idag installerade för klinisk prövning vid universitetssjukhusen i Linköping, på Sahlgrenska i Göteborg och inom kort vid Karolinska sjukhuset i Stockholm. Mindre spridningsrisk - ingen ärrbildning Fördelarna med fotodynamisk detektion är att läkaren mer exakt kan bestämma cancertumörens utbredning på huden vilket ökar säkerheten för att hela tumören skall kunna avlägsnas och därmed minska riskerna för återfall och spridning. Samtidigt har den fotodynamiska behandlingen visat sig ge goda möjligheter att behandla stora och utbredda hudtumörer, bland annat på benen, där konventionella metoder har betydande begränsningar. Metoden ger också överlägsna kosmetiska resultat utan bestående ärrbildningar vilket ur patientsynpunkt är speciellt viktigt vid behandling av tumörer på huvudet, i ansiktet och på händerna. Över 1,5 miljoner nya hudcancerfall om året Förändringar i livsstilsmönster med ett ökat intresse för segling, golf , solbad och andra fritidsaktiviteter där huden utsätts för långvarigt och intensivt solljus, bidrar till att allt fler människor drabbas av hudcancer. Omkring 1.500.000 av alla nya hudcancerfall som årligen upptäcks i Europa bedöms kunna vara möjliga för detektion eller behandling med Medeikonos utrustning. Kostnaden för att behandla dessa patienter med konventionella metoder uppskattas till mellan en och tio miljarder kronor om året. Behovet av effektivare behandlingsmetoder är stort inte bara inom sjukhusens hudkliniker utan också inom cancer-, gynekolog-, plastik-, ögon- och öron/näsa/halsklinikerna. Behoven växer i takt med att antalet hudcancerfall ökar och resurserna inom sjukvården blir allt mer ansträngda. Den fotodynamiska tekniken kommer att bidraga till att kostnaderna minskar samtidigt som kvaliteten i diagnostik och behandling förbättras. Långt framme Medeikonos ligger långt framme och än så länge är konkurrensen begränsad. Den utgörs främst av konventionella metoder för att behandla hudcancer, dvs. kirurgi, bränning, frysning och strålning. Inom området fotodynamisk detektion pågår forskning runt om i världen men ännu finns inga konkurrerande produkter kommersiellt tillgängliga vare sig i Europa eller Nordamerika. Vad gäller fotodynamisk behandling möter Medeikonos viss konkurrens från ett par utländska företag. Aktiva ägare InnovationsKapital gick in som aktiv ägare i Medeikonos i maj 1999 med ett kapitaltillskott på 4 Mkr. Man deltager även i den nu genomförda finansieringen och har medverkat till att också SEB Företagsinvest och venture capitalbolaget Bio Fund i Finland kommer in som nya ägare i Medeikonos. - Med sina angelägna produkter har Medeikonos en betydande potential. Bolaget är ett gott exempel på vår inriktning att investera i forskningsintensiva, lovande företag i tidig fas inom Healthcare branschen, säger Gunnar Fernström, General Partner på InnovationsKapital. - Göteborg den 1 november 2000 InnovationsKapital Eventuella frågor besvaras av Erik Bengtson på telefon 031-7411823, mobil: 0709734661, av Gunnar Fernström på telefon 031-609192, mobil: 0703-120502, av Björn Österlund (SEB Företagsinvest) på telefon 08-7637910, mobil: 0705-621545 och av Markku Fagerlund (Bio Fund) på telefon +358 9 2514 4617, mobil: +358 400 874 546. InnovationsKapital bildades 1994 och är ett av Sveriges ledande venture capital- bolag för innovativa tillväxtföretag i tidiga faser. Verksamheten är fokuserad på investeringar inom Information & Communication Technology och Healthcare & Life Sciences - branscher som växer snabbt och där nordisk forskning är ledande. Det samlade kapitalet uppgår till 550 Mkr och förvaltas i två fonder med välrenommerade svenska och internationella institutioner som investerare. Ytterligare information kan erhållas på företagets hemsida: www.innkap.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/01/20001101BIT00140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/01/20001101BIT00140/bit0002.pdf