Delårsrapport för perioden 2001-01-01 - 2001-06-30

DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN 2001-01-01 - 2001-06-30 * Omsättningen uppgick till 3,0 (28,3) miljoner kronor * Resultat efter finansnetto -11,9 (18,3) miljoner kronor * Vinst per aktie -0,74 (1,62) kronor * Substansvärdet per aktie 3,87 (9,78) kronor * Likvida medel uppgick till 10,1 miljoner kronor * Affärsstrategerna lägger bud på InnovationsMäklarna Verksamheten InnovationsMäklarna har historiskt byggt sin investeringsfilosofi på att syndikera med andra investerare. Syndikeringarna har gjorts antingen i rollen som s.k. lead investor eller co-investor. I relation till de flesta andra riskkapitalbolag har en förhållandevis stor andel av syndikeringarna gjorts tillsammans med privatpersoner. Under de senaste tolv månaderna har den gruppen successivt blivit alltmer obenägen att investera i unga företag. Samtidigt har sparandet i aktiefonder minskat och många aktörer i riskkapitalbranschen har hamnat i ett finansiellt utsatt läge. Eftersom intresset för nya introduktioner av företag också är svalt har Innovations-Mäklarnas värdepappersbolag inte heller kunnat generera intäkter. Styrelsens bedömning är att en vändning på marknaden dröjer. Mot den bakgrunden varslade bolaget i juni halva personalstyrkan om uppsägning på grund av arbetsbrist. Kostnaderna för uppsägningen finns reserverade i bokslutet. Ekonomi Omsättningen uppgick till 3,0 (28,3 ) miljoner kronor. Resultatet efter finansnetto uppgick till -11,9 (18,3) miljoner kronor. Disponibla likvida medel uppgick den 30 juni till 10,1 miljoner kronor. Inte ianspråktagna checkräkningskrediter uppgår till 2,0 miljoner kronor. Koncernens substansvärde uppgår trots nedgången på marknaden till 63,0 miljoner kronor efter schablon-beräknad latent skatt, vilket motsvarar 3,87 kronor per aktie. Börskursen den 30 juni var 1,75 kronor. Substansvärdet beräknas som det egna kapitalet korrigerat med övervärden i värdepappersinnehav. För värdepapper som noteras på börs eller annan marknadsplats används börskursen den 30 juni. För onoterade värdepapper används den senaste emissionskursen om inte annan omständighet gör att aktievärdet bör beräknas lägre. Värdepappersinnehav Värdet på värdepappersportföljen har minskat. Totalt har nedskrivningar av bokförda värden genomförts med 4,1 miljoner kronor under andra kvartalet. Skillstore har hamnat i akut finansiell kris till följd av att en nyemission misslyckats. Värdet på bolaget har skrivits ner till noll och belastar resultatet med 1,7 miljoner kronor. Övriga innehav som skrivits ner till noll är MultiSimplex, intosafety och Yes it works. Under andra kvartalet investerades totalt för 2,5 miljoner kronor i befintliga bolag. Inga investeringar i nya bolag gjordes. De största investeringarna gjordes i aPROch och M-Phone. InnovationsMäklarna är ett Venture Capital-företag, som investerar i unga, innovativa tillväxtföretag inom främst IT/Telekom och Life Sciences. InnovationsMäklarna är aktiv ägare i sina portföljföretag. Avyttring av aktier kan ske vid marknadsnotering på större marknadsplats eller genom försäljning av företaget till industriell part. InnovationsMäklarnas aktie noteras på Aktietorget - en auktoriserad marknadsplats under Finansinspektionens tillsyn. Moderbolaget Omsättningen uppgick till 0,3 (0,8) miljoner kronor och resultatet efter finansiella poster uppgick till - 3,6 (-3,1) miljoner kronor. Investeringar i aktier har gjorts med 0 miljon kronor och i immateriella och materiella anläggningstillgångar med 0,1 miljoner kronor. Likvida medel uppgick per 30 juni till 0,8 miljon kronor. Händelser efter rapportperiodens slut Efter bokslutsdatum har Affärsstrategerna lämnat ett offentligt erbjudande om att förvärva aktierna i InnovationsMäklarna. Budet innebär att en aktie i Affärsstrategerna erhålls för varje sjutal aktier av serie A eller serie B i InnovationsMäklarna. Prospektet sänds ut till aktieägarna före anmälningstiden som börjar den 29 augusti 2001. Aktieägare med sammanlagt 43,2 % av kapitalet och 65,5 % av rösterna i InnovationsMäklarna har, med visst förbehåll, förbundit sig att acceptera Affärsstrategernas bud. InnovationsMäklarnas styrelse bedömer att samgåendet kommer att gagna InnovationsMäklarnas aktieägare. Det nya bolaget blir ett av de största noterade riskkapitalbolagen och bör ha större möjligheter att utveckla portföljbolag och attrahera nytt kapital. Ekonomisk information Delårsrapport för tredje kvartalet 2001 kommer att lämnas den 29 oktober 2001 om inte Affärsstrategernas förvärv ännu helt genomförts. I så fall ingår InnovationsMäklarna i Affärsstrategernas rapport som skall lämnas den 26 oktober 2001. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/23/20010823BIT00490/bit0001.doc Hela Rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/23/20010823BIT00490/bit0002.pdf Hela Rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/23/20010823BIT00490/bit0003.XLS Substansvärde