InnovationsMäklarna ökar vinsten

InnovationsMäklarna ökar vinsten InnovationsMäklarnas finansiella ställning har stärkts trots vikande börser. Substansvärdet före latent reavinstskatt har under fjärde kvartalet ökat till cirka 98 Mkr vilket motsvarar 6,06 kronor per aktie (september 5,21 kronor per aktie). Koncernens nettoomsättning beräknas öka till 35 Mkr (föregående år 12,5 miljoner kronor). Dotterbolaget IM Venture & Finans har slutit förlikning med Obducat angående en tvistig fordran på 1 Mkr exkl. moms, vilket motsvarar det bokförda värdet av fordran. Nettovinsten efter skatt för hela året beräknas till drygt 10,0 miljoner kronor (föregående år - 6,0 miljoner kronor). I det beräknade resultatet ingår preliminära nedskrivningar av aktier i portföljföretag, vars aktuella marknadsvärden ligger under det bokförda värdet, med cirka 3 miljoner kronor. InnovationsMäklarnas värdemässigt största värdepappersinnehav är aPROch AB (13 Mkr), som noterades på Aktietorget den 20 december, Noteheads Musical Systems AB (8 Mkr), Strand Interconnect AB och Optilink AB (5 Mkr vardera), Radco AB (4 Mkr) samt CashGuard (3 Mkr). Bolaget har beslutat öka sina investeringar i bl.a. Optilink, Surgical Science och Arcam. "Det känns skönt att kunna redovisa både bra resultat och en stärkt finansiell ställning ett år som varit tufft för riskkapitalbranschen som helhet", säger VD Rolf Tedestedt. "Det visar att bolagets affärsmodell och våra kompetenta medarbetare håller måttet även i tuffa tider." InnovationsMäklarnas aktie är noterat på Aktietorget och bolaget avser att undersöka möjligheten att notera bolagets aktie på OM Stockholmsbörsens O- lista hösten 2001. Bokslutskommuniké för 2000 lämnas den 9 februari 2001. För ytterligare information vänligen kontakta: Rolf Tedestedt (VD) Tel. 08-555 162 00 Mobil: 070-695 34 66 E-Mail: rolf.tedestedt@innovationsmaklarna.se Hemsida:www.innovationsmaklarna.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/28/20001228BIT00430/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/28/20001228BIT00430/bit0002.pdf