Innovativ Kultur och Stiftelsen framtidens kultur gör en utlysning tillsammans

Report this content

Fonden Innovativ Kultur startade för två år sedan och har sedan dess delat ut resurser till nyskapande kulturprojekt. Sedan årsskiftet har ett samarbete med Stiftelsen framtidens kultur pågått och i höstens utlysning delar Innovativ Kultur ut 1,5 miljoner av stiftelsens medel.

- Stiftelsen uppmuntrar försök där offentliga aktörer skapar fria medel för konst och kultur, det är viktigt att låta nya idéer få en chans säger Jonas Anderson, vd för Stiftelsen framtidens kultur och framhåller samtidigt vikten av att arbeta med oberoende kvalitetsgranskare.

Förslagen som kommer in till Innovativ Kultur granskas av handläggare och av en referensgrupp med experter som skiftar mellan ansökningsomgångarna.

Innovativ Kultur ska ge möjlighet för aktörer att arbeta med projekt i tidiga faser, testa nya idéer och utveckla samarbetsformer. Fonden har tidigare delat ut medel till aktörer med anknytning till Stockholms stad men tar i och med pengarna från Stiftelsen framtidens kultur klivet ut till Stockholmsregionen.

- Vi ser inte att kulturlivet i Stockholm är begränsat till Stockholms stad utan aktörerna rör sig i bredare sammanhang och ska vi ha ett mer sprudlande kulturliv måste vi bli bättre på att samverka och kraftsamla i regionen, säger Kenneth Olausson, projektledare för Innovativ Kultur. På sikt ser vi att fonden kan verka i t.ex. Mälardalsregionen, fortsätter han, idag för vi diskussioner med kommuner inom länet för att hitta vidare samarbeten.

De medel som sätts in av Stiftelsen framtidens kultur är en matchning av de offentliga medel som Stockholms stad satsar i Innovativ Kultur.

Höstens öppna ansökningsomgång stänger den 13 september och Innovativ Kultur tar redan nu emot ansökningar via hemsidan.

För vidare information kontakta
Kenneth Olausson, Projektledare Innovativ Kultur
E-post: kenneth.olausson@innovation-impact.se

www.innovativkultur.se
Facebook: www.facebook.com/InnovativKultur

Innovativ Kultur ska främja och stimulera förnyelsearbetet inom kulturlivet och samarbetet mellan kulturliv, näringsliv och forskning. Fonden prioriterar projekt som är kulturellt och konstnärligt nyskapande, som utvecklar nya metoder och processer, utvecklar samarbete mellan kultur, näringsliv och/eller forskning samt projekt som uppmuntrar och stimulerar kulturentreprenörskap.

Innovativ Kultur är ett projekt från Innovation Impact med stöd av Stockholms stad och Stiftelsen framtidens kultur. Projektet delfinansieras av Europiska unionen.

Taggar: