Barnen samlade in över 50 000 kronor till Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus

Barngolfen är Sveriges största välgörenhetsgolf och arrangeras årligen till förmån för Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus. Filippa Bjørn, 14, och Ella Melin, 13, gick med som caddies på årets Barngolf och kände att de också ville slå ett slag för de sjuka barnen. Nu har de och fyra andra barn i Göteborg samlat in över 50 000 kronor för att kunna spela med i Barngolfen 2014.

Det var under förra årets Barngolf som vännerna Filippa Bjørn och Ella Melin fick idén att samla in pengar till anmälningsavgiften för Barngolfen och därmed skänka pengar till Insamlingsstiftelsen.

– När jag gick med som caddie på Barngolfen i år blev jag väldigt berörd av filmen som visades om Barnsjukhuset och alla de saker som Insamlingsstiftelsen gör för att få tiden att gå fortare för de sjuka barnen, säger Filippa Bjørn.

Nu har Filippa och Ella tillsammans med sina syskon Oliver Bjørn, 10, Julia Bjørn, 10, Jakob Melin, 10, och Anna Melin, 6, samlat in över 50 000 kronor till Barnsjukhuset. Summan täcker anmälningsavgiften till Barngolfen och de kommer att fortsätta att samla in pengar ändå fram till tävlingen i juni nästa år.

– Vi har haft loppisar, pantat flaskor och burkar, och har samlat in golfbollar som vi har tvättat och sålt. Nu vill vi besöka Barnsjukhuset också och träffa alla barnen, säger Ella Melin.

Barngolfen arrangeras av Insamlingsstiftelsen för Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg som arbetar för att förbättra sjuka barns livskvalitet genom att skapa trivsamma miljöer och positiva stunder för barn som ligger på sjukhus. Läkande trädgårdar, bärbara datorer, sjukhusclowner och musikterapi är några exempel på de många projekt som Barngolfen står bakom.

Ella Melin, Jakob Melin, Filippa Bjørn och Oliver Bjørn har

tillsammans med Anna Melin och Julia Bjørn samlat in över 50 000 kronor
till barnen på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus.

Tomas Gedda, fundraising manager. Telefon 0736-88 94 24. Epost: tomas.gedda@vgregion.se
Pernilla Bjørn, mamma till Filippa, Oliver och Julia Bjørn. Epost: pb@pernillabjorn.com
Linnea Jansson, presskontakt. Telefon: 0706-04 53 31. Epost: linnea.jansson@perspective.se.