Rekord för Barngolfen! Gav 575 000 kronor till Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus

Barngolfen 2011 slog nytt rekord. Efter att Peter ”Foppa” Forsbergs signerade Coloradomatchtröja ropats in för 20 000 kronor på måndagskvällen kunde insamlingsstiftelsen för Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus räkna ihop dagens intäkt: 575 000 kronor.
– Helt enkelt fantastiskt, säger golfproffset Carin Koch, ambassadör för Barnsjukhuset och en av dem som bidragit till att det var fullt av kungligheter, golfproffs, kändisar och sponsrande företag på Hills Golfklubb i Göteborg igår.

Igår avgjordes Sveriges största välgörenhetsgolf, Barngolfen, på Hills Golfklubb utanför Göteborg. Det var sjätte gången som tävlingen spelades och på plats fanns barngolfambassadörerna Carin Koch och Johan Edfors tillsammans med en rad svenska profiler från idrotts- och medievärlden plus H.K.H Prinsessan Birgitta, som kom från Spanien enkom för Barngolfen.

– Klart jag ställer upp för en sådan här bra sak. Barn ligger mig väldigt varmt om hjärtat och om man på detta sätt kan bidra så är det fantastiskt, sa prinsessan vars lag slutade på 6:e plats, av totalt 27.

Allra bäst gick det för Cross som dagen till ära hade skådespelaren och artisten Anders Eriksson och Maria Ohlsson som golfproffs i sitt lag.

– Från stiftelsen sida kan vi bara tacka för en fantastisk dag på Hills Golfklubb. Allas insats gav över en halv miljon kronor, vilket är enastående och oerhört välkomna pengar. Pengarna i år är öronmärkta för att öka musikterapin på sjukhuset. Bland annat ska de barn som är för sjuka för att förflytta sig få musik och musikupplevelser vid sängen, säger arrangören Tomas Gedda från Insamlingsstiftelsen för Barnsjukhuset.

För bilder och rörligt material för fri publicering kontakta Linnea Jansson, tfn 0706-04 53 31.

Linnea Jansson, presskontakt Barngolfen, tfn 0706 04 53 31, e-post: linnea.jansson@perspective.se

www.barngolfen.se  www.barnsjukhuset.nu