H.M. Konung Carl XVI Gustav delade ut priset ”Årets Nybyggare 2009”

H.M. Konung Carl XVI Gustaf delade idag ut Stiftelsen IFS utmärkelse Årets Nybyggare 2009. Priset som delas ut i två olika kategorier och sponsras av Investor, SEB och ALMI.

Årets Nybyggarpris kategori A delas ut till en person med utländsk bakgrund som bor i Sverige och som under kort tid och med små resurser har startat ett företag. Priset Årets Nybyggare kategori B går till en person med utländsk bakgrund som bott i Sverige under en längre tid och som genom hårt arbete har lyckats skapa ett tillväxtföretag som står för nytänkande i sin bransch. Layla Naseh är vinnaren av Årets Nybyggare kategori A. Layla Naseh föddes 1982 i Irak och kom till Sverige 2004 och bor och verkar idag i Örebro . Motiveringen - att Layla Naseh endast efter två månader i Sverige valde att starta eget företag. Idag, två år senare, har hon 8 anställda och omsätter ca 2 miljoner kronor. Hon har valt en väg bortom bidrag och den traditionellt långväga introduktion i Sverige. Hennes val var att bli egen. För andra året i rad delas priset Årets Nybyggare kategori B ut. Denna hedersbetygelse tilldelas Sahdi Bitar och Ninos Malki med företaget Earbooks AB. Sahdi Bitar föddes i Syrien 1978 och kom till Sverige 1989. Ninos Malki föddes i Syrien 1978 och kom till Sverige 1990. Båda två bor idag i Storstockholm. Motivering - att Shadi Bitar och Ninos Malki med företaget Earbooks representerar en ny svensk entreprenörsgeneration. De är unga, högutbildade, målmedvetna och hungriga och väljer att starta eget före en trygg anställning. De har de tre senaste åren gått från en omsättning om 1,5 Mkr till idag 15 Mkr. Ordförande i nomineringskommittén och före detta landshövding Björn Eriksson: – Genom Kung Carl XVI Gustafs pris till Årets Nybyggare uppmärksammar vi personer med utländsk bakgrund som startat företag i Sverige. Layla Naseh, Shadi Bitar och Ninos Malki är personer som fått kämpa i motvind men som genom hårt arbete har lyckats som entreprenörer. De har själva förändrat sin livssituation och är goda förebilder för alla invandrare som väljer att starta egna företag, säger Björn Eriksson. Prisutdelningen ägde rum vid en högtidlig ceremoni i Kungliga Slottet.