Kommunerna får underkänt av företagarna

Report this content

Idag presenterar IFS Rådgivningscentrum rapporten Entreprenörer med utländsk bakgrund om kommunal företagsservice. Studien visar att enbart 35 procent av alla företagare med utländsk bakgrund har fått konkret stöd från kommunen. Samtidigt får de kommuner som har tagit fram åtgärder till stöd för målgruppen gott betyg av företagarna själva. Maroun Aoun, vd för IFS Rådgivningscentrum, menar att många kommuner måste skärpa sig.

– Var tredje företagarna med utländsk bakgrund har fått konkret stöd från sin kommun. Dessutom är det bara 13 procent av de tillfrågade som har fått stöd i samband med ett kommunalt upphandlingsförfarande. Det är alarmerande siffror, kommunerna måste göra mer för att stärka den här målgruppen, säger Maroun Aoun. I de kommuner där man har arbetet med särskilda insatser till entreprenörer med utländsk bakgrund visar rapporten att 85 procent av nybyggarna är ganska nöjda eller mycket nöjda med stödet. – Flertalet kommuner har genom enkla medel såsom nätverksträffar och information på flera språk lyckats få en ökad tillväxt och fler arbetstillfällen på orten. Det visar att man med en smärre insats kan nå både positiva ekonomiska resultat och nöjda nybyggare, säger Maroun Aoun. – I tider då Sverige behöver fler nystartade företag har vi inte råd att mista fler företagsinitiativ för att det saknas stöd. Att stötta entreprenörer med utländsk bakgrund är en prioriterad fråga för regeringen och borde vara det för kommunerna också, säger Maroun Aoun. Rapporten presenterades tidigare idag på Konferensen ”Nybyggare behövs” som anordnas av IFS och Tillväxtverket. Läs rapporten i sin helhet på www.ifs.a.se