Utdelningsceremoni av Kung Carl XVI Gustafs pris till Årets Nybyggare

Ceremonin förrättas av H.M. Konungen

Tid: tisdag den 14 oktober 2008, kl. 14:00. Platserna skall vara intagna kl. 13.45

Plats: Bernadottebiblioteket, Kungliga Slottet

Medverkande är Landshövdingen och tillika ordf. i nomineringskommittén Björn Eriksson, VD Investor AB Börje Eklund, samt statsrådet Ewa Björling

En nationell nomineringskommitté bestående av bl.a. Gunvor Engström, Landshövding i Blekinge, Ali Karimi, Pars Gruppen, Gustaf Douglas, Ordförande Latour AB, Fredrik Lindgren, Investor och Rikard Josefson, SEB, har tagit fram årets kandidater. Priset som instiftats av IFS – Insamlingsstiftelsen IFS Rådgivningscentrum – är på 100 000 kronor, finansierat av SEB, delas ut till vinnare av Årets Nybyggarpris kategori A: en person med utländsk bakgrund boende i Sverige under kort tid och med små resurser, målmedvetet kämpat och startat ett företag.
Nytt för i år är Årets Nybyggare kategori B: en person med utländsk bakgrund som bott i Sverige under längre tid och genom idogt arbete lyckats skapa ett tillväxtföretag och står för nytänkande i sin bransch.

Syftet med prisen är att skapa förebilder för alla invandrare som väljer att starta eget företag. Likt våra utvandrare har dessa nya svenskar tagit spaden i egen hand för att försörja sig själva och de sina. Efter utdelningsceremonin ges tillfälle för media att intervjua pristagarna och övriga medverkande.