Insiders rekordpositiva i augusti

Report this content

Börsbolagens insynspersoner har blivit allt mer köpsugna de senaste två månaderna och i augusti var mer än 8 av 10 insynsaffärer köp. Så positiva har inte insynspersonerna varit på över fem år. Det visar rapporten Insideranalys för augusti från fondbolaget Insiderfonder.

Rapporten avslöjar att Insiderindex noterades till 191 på en skala från 0 till 200 där 200 speglar maximalt köphumör hos insynspersonerna. Indexet stiger därmed för andra månaden i rad och köpandelen under månaden uppgick till 83 procent - den högsta sedan i april 2012.

Totalt nettoköpte insynspersonerna aktier för 170 miljoner kronor. Snittköpen uppgår till 80 000 kronor och snittförsäljningarna till 106 000 kronor.

- Att köpandelen i augusti är den högsta på över fem år överraskar samtidigt som en hög köpandel var väntad med tanke på de senaste månadernas fallande börskurser. Men de vanligaste köpen är små och därför ska det inte tolkas som en köpsignal för börsen, säger Erik Lidén vd för Insiderfonder.

Insynspersonerna är positiva till de flesta branscher men allra positivast är de i bolag verksamma inom finans och sällanköpsvaror där fler än 9 av 10 affärer var köp.

MÅNADENS INSIDERAKTIE – GETINGE

Till månadens insideraktie utsågs medicinteknikföretaget Getinge. Sex insynspersoner köpte aktier under månaden för totalt 5,5 miljoner kronor. Det största köpet gjordes av bolagets vd, Mattias Perjos. Den 7 augusti gjorde han sitt första köp på 30 000 aktier i en affär värd 4,2 miljoner kronor.

Bolaget annonserade en företrädesemission på 4 miljarder kronor den 14 juni med motiveringen att sänka skuldsättningen i bolaget och öka handlingsutrymmet för framtiden. Beskedet tog marknaden på sängen och aktien har sedan dess sjunkit från 183,6 kronor till runt 144 kronor, en kursnivå som aktien handlades till 2011.

- Jag gillar köpen, särskilt av vd, som kommer efter en rejäl kursnedgång i samband med emissionsbeskedet. Det är inte omöjligt att köpen indikerar att marknaden har missbedömt bakgrunden till emissionen, säger Erik Lidén.

Den fullständiga rapporten finns på http://insiderfonder.se/wp-content/uploads/2017/09/Insideranalys_1708.pdf

För mer information, kontakta:

Erik Lidén

070-2709541 eller erik.liden@insiderfonder.se

www.insiderfonder.se

Taggar:

Citat

Erik Lidén, vd Insiderfonder
Jag gillar köpen, särskilt av vd, efter an rejäl kursnedgång i samband med emissionsbeskedet. Det är inte omöjligt att köpen indikerar att marknaden har missbedömt bakgrunden till emissionen
Erik Lidén, vd Insiderfonder