Många köp men större försäljningar i insynshandeln

Fortsatt övertag för köp i insynshandeln under november och i ett par branscher är insynsaffärerna nästan uteslutande köp. Det visar Insiderfonders rapport Insideranalys för november.

Insideranalys – november 2017

Rapporten avslöjar att Insiderindex noterades till 154. Det är något lägre än i oktober (178) men innebär att insynspersonerna fortsätter att köpa i större utsträckning än normalt.

Men till skillnad från i oktober då köpstorleken ökade betydligt, så har köpen i november minskat samtidigt som försäljningarna ökade i storlek.

Den vanligaste försäljningen under månaden uppgick till 371 000 kronor och det är 27 procent högre än den vanligaste försäljningen i oktober. Senast försäljningarna under en enskild månad var på den här nivån var i juni. Det följdes av två månader med försiktiga nedgångar på Stockholmsbörsen.

- Man ska inte låta sig skrämmas av att försäljningarna den senaste månaden har ökat i storlek eftersom det är naturligt med vinsthemtagningar efter stora kursuppgångar. Fortsatta försäljningsökningar de närmaste månaderna vore däremot mycket negativt för börsen, säger Erik Lidén vd för Insiderfonder.

Utanför Sveriges gränser var insynspersonerna generellt sett positiva och Insiderfonders globala Insiderindex noterades till 117. Allra högst köphumör rådde i Hongkong där index uppgick till 194. Det är den högsta noteringen sedan 2012 och dessutom har index stigit tre månader i rad. Lägst index noterades i Grekland (21) och hittills i år har indexet i snitt legat på 52 vilket betyder att grekiska insynspersoner har sålt mer än normalt. Kurserna på Athen-börsen har i år sjunkit med 3,5 procent.

MÅNADENS INSIDERAKTIE – BILIA

Bilåterförsäljaren Bilia utsågs till månadens insideraktie efter att fyra insynspersoner samt investmentbolaget Öresund köpte under månaden. Störst köp kom ifrån Qviberg-familjen som handlade såväl direkt som indirekt genom Öresund. Bolagets vd Per Avander gjorde också ett mindre köp.

- Köpen är mycket positiva eftersom Bilia har haft det motigt i år. En huvudägare som ökar sitt innehav samtidigt som bolaget genomför återköp av egna aktier vittnar om att aktien är billig, säger Erik Lidén.

Den fullständiga rapporten finns på http://insiderfonder.se/wp-content/uploads/2017/12/Insideranalys_1711.pdf

För mer information, kontakta:

070-2709541 eller erik.liden@insiderfonder.se

www.insiderfonder.se

Citat

Man ska inte låta sig skrämmas av att försäljningarna den senaste månaden har ökat i storlek eftersom det är naturligt med vinsthemtagningar efter stora kursuppgångar. Fortsatta försäljningsökningar de närmaste månaderna vore däremot mycket negativt för börsen.
Erik Lidén, vd på Insiderfonder
Köpen är mycket positiva, särskilt som Bilia har haft det motigt i år. En huvudägare som ökar sitt innehav samtidigt som bolaget genomför återköp av egna aktier vittnar om att aktien är billig.
Erik Lidén, vd på Insiderfonder