Svenskarnas välmående har påverkats av det begränsade kulturutbudet

Report this content

84 procent av svenskarna saknar att ta del av kultur i fysisk form och var fjärde uppger att deras välmående påverkats av att kulturlivet begränsats. Det visar en ny, riksomfattande undersökning om svenskarnas kulturkonsumtion.

Det är andra året som undersökningen genomförts av Insight Intelligence tillsammans med Helsingborgs Stad, Svensk Scenkonst och Nordisk Kulturfond. Resultaten, som baseras på svar från 1000 svenskar mellan 16 och 70 år visar hur svenskarnas kulturkonsumtion har minskat som följd av pandemin. Det finns ingen typ av kultur som vi konsumerar mer i år än förra året.

Andelen som svarar att de gått på bio de senaste sex månaderna har minskat från 35 procent förra året till tre procent i år. Liknande siffror kan ses inom museer, konserter, konstutställningar och teaterbesök.

De flesta föredrar att konsumera kultur i fysisk form och 65 procent tycker att det är viktigt att dela kulturupplevelser med andra människor. Lika många svarar också att kulturen är viktig för att de ska må bra.

- Många är skärmtrötta efter ett drygt år av videomöten och hemarbete. Det finns en hunger efter att komma ut och uppleva kulturen, snarare än att sitta hemma och streama den, säger Lukas O Berg, VD på Insight Intelligence.

Undersökningen visar också att:

• Sju av tio föredrar att läsa böcker framför att lyssna på ljudböcker.

• Andelen svenskar som är beredda att betala för digital kultur har minskat.

• Nio av tio kan tänka sig att konsumera någon typ av kultur digitalt.

Undersökningen baseras på svar från 1000 svenskar mellan 16 och 70 år över hela Sverige som under maj 2021 intervjuats genom Sifos slumpmässigt rekryterade och riksrepresentativa webbpanel. Resultaten finns sammanfattade i rapporten ”Framtidens Kulturkonsumtion 2021”. För att ta del av rapporten eller vid övriga frågor, kontakta Klas Davidson klas@strandberghaage.se, 0736 75 70 98.

Missa inte seminariet Digitaliseringens möjligheter och utmaningar som berör delar i rapporten. Seminariet arrangeras av Helsingborg Arena & Scen AB under kultur i Almedalen 5/7. www.kulturialmedalen.se/kultur-i-almedalen/program-2021