Unga känner sig mer trygga på arbetsmarknaden än tidigare, trots pandemin

Report this content

Andelen unga i Sverige som känner sig trygga på arbetsmarknaden är, trots pandemin, högre i år än vad den varit de senaste sju åren. Färre säger sig nu vara oroliga över att förlora sitt jobb som en följd av pandemin. Det visar en ny undersökning om ungas syn på jobb, arbetsmarknad och arbetsgivare.

Undersökningen baseras på svar från 1000 svenskar mellan 16 och 30 år och har tagits fram av Insight Intelligence i samarbete med Trygghetsfonden TSL, Installatörsföretagen, Vattenfall och Västra Götalandsregionen. Resultaten visar hur ungas känsla av trygghet på arbetsmarknaden minskade kraftigt förra våren i samband med den första vågen av coronapandemin, men att den återhämtat sig och nu är högre än tidigare.

Andelen som är oroliga för att inte få ett jobb som en direkt följd av pandemin är fortsatt hög (50 %) men har inte förändrats nämnvärt sedan förra året (47 %). Bland de som redan har ett jobb idag däremot, är färre oroliga att förlora det som följd av pandemin i år (17 %), än som var det förra året (27 %).

- De som behållit sitt jobb under pandemin verkar ha fått en större känsla av trygghet och optimism inför arbetsmarknaden nu. Var fjärde av de som intervjuats tror att pandemin kommer att påverka arbetsmarknaden positivt, säger Lukas O Berg, VD på Insight Intelligence.

Det finns dock stora demografiska skillnader i den upplevda tryggheten. De som i störst utsträckning känner sig trygga på arbetsmarknaden är män mellan 27 och 30 år. Bland dem svarar sex av tio att de känner sig trygga (60 %) vilket kan jämföras med genomsnittet på 49 procent eller 55 procent av kvinnor i samma ålder. De som har en högskole-eller universitetsutbildning känner sig tre gånger mer trygga på arbetsmarknaden (56 %) än de som har en grundskoleutbildning (19 %). Bland de som idag är fast anställda känner sig sju av tio trygga (71 %), jämfört med motsvarande tre av tio bland de som har en tillfällig anställning (31 %).

Andra resultat

• En bra arbetskultur är det som unga främst vill att arbetsgivare prioriterar på en arbetsplats.
• 65 procent av de som arbetar idag svarar att de i någon omfattning föredrar
att arbeta på distans.
• Teknik, it och energi ses i störst utsträckning som framtidsbranscher.

Undersökningen baseras på svar från 1000 svenskar mellan 16 och 30 år över hela Sverige som under februari 2021 intervjuats genom Sifos slumpmässigt rekryterade och riksrepresentativa webbpanel. Resultaten finns sammanfattade i rapporten ”Generation Jobb 2021”. För att ta del av rapporten eller övriga frågor, kontakta Klas Davidsson klas@strandberghaage.se, 073 675 70 98