Bilförsäkringspriser stilla, boendeförsäkring fortsätter ned

Priserna på bilförsäkring ligger i stort sett oförändrade under det senaste kvartalet. Prisutvecklingen fortsätter dock nedåt på boendeförsäkringar, som sjunker i pris för tredje kvartalet i rad. Det visar Insplanets Försäkringsprisbarometer för tredje kvartalet 2009.

”Trafikförsäkring har blivit lite billigare, medan helförsäkring blivit något dyrare. Men slår man ihop alla omfattningar av bilförsäkring är prisnivån på lågpriserna oförändrad” säger Erik Lif, informationschef på Insplanet. ”Det finns de som bedömer att priserna på bilförsäkring inte kan pressas mer. Om det vi nu ser är en utplaning eller kanske en början på stigande bilförsäkringspriser återstår att se.” Både hemförsäkring och villaförsäkring går dock att hitta allt billigare, priserna på boendeförsäkring sjunker för tredje kvartalet i följd. Den som jämför priser för sin villaförsäkring och letar det billigaste alternativet, kan i genomsnitt hitta en 300 kr billigare försäkring idag jämfört med vid årsskiftet, en prisminskning med knappt 8%. På hemförsäkring har det genomsnittliga lägstapriset sjunkit med över 12% sedan årsskiftet. I slutet av år 2008 kostade de billigaste alternativen på hemförsäkring i genomsnitt 1200 kr, nu är de nere i 1050 kr. ”Ur konsumentsynpunkt kan man glädjas åt en trend under lång tid med fallande priser på boendeförsäkring. Vi kan inte se att innehållet i hem- och villaförsäkringarna skulle ha försämrats heller under perioden vi tittar på. Försäkringsvillkoren är oftast oförändrade.”, säger Erik Lif. Försäkringsprisbarometern för tredje kvartalet 2009: Genomsnittliga lägstapriser, Kvartal 3 år 2009 Förändring mot kvartal 2 2009 Bilförsäkring, samtliga 5 574 kr +0,3% (Bil) Trafikförsäkring 2 778 kr -2,4% (Bil) Halvförsäkring 3 985 kr +0,1% (Bil) Helförsäkring 7 228 kr +1,7% Hemförsäkring 1 057 kr -3,8% Villa/Villahemförsäkring 3 517 kr -1,7% Om Försäkringsprisbarometern Insplanets Försäkringsprisbarometer grundar sig på samtliga prisförfrågningar som genomförts i Insplanets nätbaserade, publika prisberäkningsmotor under angivna tidsperioder. Prismotorn tar fram upp till tio försäkringserbjudanden per förfrågan. Det lägsta priserbjudandet för varje förfrågan sparas. Prisbarometern redovisar medelvärdet av de sparade lägstapriserna, uppdelade för olika försäkringstyper. De prisgrundande faktorerna för en enskild försäkring är många. Att en enskild försäkring kostar mer eller mindre än medelvärdet behöver inte betyda att just den försäkringen är vare sig dyr eller billig. För att jämföra vad en enskild försäkring skulle kosta hos olika försäkringsbolag, använd den kostnadsfria jämförelsetjänsten på www.insplanet.com.