FÖRSÄKRA BILEN RÄTT I VÅR

Under maj månad är nybilsförsäljningen på sin topp under året. Uppåt 30 000 bilar nyregistreras på senvåren. När nya bilar ska försäkras får man som köpare ofta förmånliga erbjudanden som vagnskadegaranti och prova-på-försäkring. Men det finns saker man ska se upp med. Om man inte är vaksam kan man få betala mer för försäkringen än man behöver.

Statistik från industriföreningen Bilsweden visar att maj varit den månad då flest nya bilar registrerats i Sverige under de två senaste åren.

”Bilfirmorna gör sitt till för att öka köpviljan på våren, bland annat genom förmånliga försäkringslösningar under den första ägandetiden. Försäkringen tillhör ofta bilens dyrare kostnader. Ett bra erbjudande på försäkring underlättar bilköpet för många.” säger Erik Lif, informationschef på försäkringsförmedlaren Insplanet.

Vagnskadegaranti erbjuds på de flesta helt nya bilar. Den fungerar som en vagnskadeförsäkring och gäller i tre år från bilens första registreringsdatum i Vägtrafikregistret. Vagnskadegaranti utfärdas vanligen av den svenska generalagenten för bilmärket.

”Har bilen vagnskadegaranti kan man normalt inte välja bort den själv. Det betyder att man är fast med de villkor och den självrisk som är uppställda för respektive bilmärkes vagnskadegaranti.” fortsätter Erik Lif. ”Det minsta man kan göra som bilägare är att i alla fall läsa på om hur högt självrisken ligger. De lägsta ligger strax under 4 000 kr, och de högsta ligger på 10 000 kr. Det kan också vara värt att se om det finns något särskilt förbehåll i övrigt.”

Systemet med vagnskadegaranti finns bara i Sverige. Det får följden att direktimporterade bilar – det vill säga bilar som inte importerats genom generalagent, utan av privatperson – inte har vagnskadegaranti även om de är yngre än tre år. Den som direktimporterat en nyare bil bör då själv teckna vagnskadeförsäkring, alltså en helförsäkring. I Sverige direktimporterades ungefär 10% av alla nybilar under 2007 enligt Bilsweden.

Ett annat erbjudande är en så kallad prova-på-försäkring. Denna försäkring erbjuds ofta nybilar under tre till sex månader, och kostar ofta en bråkdel av en normal försäkringspremie. Kring 600-1 000 kr för ett halvårs försäkring är ett vanligt pris. När prova-på-försäkringen löper ut går den över i en vanlig försäkring, då till standardpris som vanligen är flera gånger högre.

”Prova-på-försäkringen är ett enkelt knep att locka in nya försäkringskunder till försäkringsbolagen. Visst är den ett prisvärt erbjudande som man absolut kan nappa på.”, säger Erik Lif. ”Men när prova-på-försäkringen löper ut ska man se över vad marknaden har att erbjuda. Du är inte bunden att fortsätta med det försäkringsbolag som utfärdade prova-på-försäkringen. Leta istället efter det bästa bolaget för dig, antingen på egen hand eller med hjälp av en försäkringsförmedlare.”

För mer information kontakta:
Erik Lif, Informationschef, Insplanet
Tel: +46 (0)8-51 000 062 eller +46 (0)704 386828.
Epost: erik.lif@insplanet.com
www.insplanet.com