Insplanet hjälper dig hitta billigaste bilförsäkringen

I 20 år har Insplanet hjälpt bilägare att hitta den billigaste bilförsäkringen. Insplanet jämför nämligen försäkringsbolag utan kostnad och den som använder tjänsten sparar i snitt 1 800 kr/år. Nedan får du tips på hur du sänker din försäkringspremie.

Jämför bilförsäkringar

När du jämför bilförsäkringar genom Insplanet får du erbjudanden från upp till 14 försäkringsvarumärken. Eftersom alla bolag gör olika riskbedömning är det inte säkert att du får samma försäkringspremie hos alla. Om risken bedöms som hög får du högre premie och vice versa om risken bedöms vara låg. Därför är det viktigt att jämföra.

Så här fungerar Insplanet

Det är enkelt att jämföra bilförsäkringar via Insplanet. Så här använder du tjänsten:

1. Besök Insplanet.com och klicka på “Bilförsäkring”.

2. Fyll i alla vita fält och klicka på “Jämför bilförsäkring”.

3. Inom 30 sekunder har du erbjudanden från upp till 14 försäkringsvarumärken.

4. Jämför erbjudanden - inte bara priset utan även villkoren.

5. Klicka på försäkringsbolaget med bästa priset och bästa villkoren.

Genom att följa stegen ovan har du förhoppningsvis sparat 1 800 kr/år. Kanske mer, kanske mindre. Tjänsten är gratis och du har därför inget att förlora!

Påverka din försäkringspremie

Tycker du att din bilförsäkring är för hög ändå? Du kan faktiskt påverka din premie!

När försäkringsbolag ska bestämma vilken premie du ska få tar de hänsyn till olika faktorer. Till exempel din bil, bostadsort och ålder. Skoda, Renault och Saab har lägre snittpremie än Audi, BMW och Mercedes. Stockholm och Uppsala har i sin tur högre snittpremie än Gotland och Västerbotten. Det kan vara bra att ha i åtanke.

Din ålder har också betydelse för vilken premie du får. Unga bilförare är inblandade i fler trafikolyckor än äldre förare och det påverkar försäkringsbolagens prissättning.

1. Köp en begagnad bil med liten motor. Gärna en Skoda, Renault eller Saab.

2. Lämna staden för landet. Flytta till Gotland, Västerbotten eller Jämtland.

3. Jämför bilförsäkringar på Insplanet.

Men om du vill behålla din bil och bo kvar där du bor men sänka din försäkringspremie? Då ska du jämföra bilförsäkring på Insplanet!

Vill du läsa hela artikeln och ta del av samtliga tips? Klicka här: Hitta billigaste bilförsäkringen - steg för steg

Citat

Snittpremien för våra kunder är runt 4 774 kr, men det kan variera stort beroende på bilmärke, var i landet du bor och omfattning. En trafikförsäkring kan i vissa fall kosta knappt en tusenlapp medan en helförsäkring för en dyrare sportbil på en ung förare i Stockholm kan kosta tiotusentals kronor.
Tomas Jonson