Insplanet utökar med förmedling av privatlån

Insplanet utökar sina tjänster med förmedling av privatlån. Som i Insplanets övriga utbud kan man jämföra räntor och villkor direkt på nätet, få råd och hjälp samt göra ett val när man hittat det alternativ som passar bäst. Tjänsten är kostnadsfri. Den som samlar sina lån hos den bästa långivaren kan ofta sänka sina lånekostnader med tusenlappar varje månad.

”Våra kunder vill spara tid och pengar och göra trygga val för sin privatekonomi”, säger Erik Lif, informationschef på Insplanet. ”Det här är något som våra kunder har frågat efter. Vi hoppas att tjänsten för privatlån kommer att bli lika uppskattad som våra tjänster för försäkringar”. Johan Envall är ansvarig för låneförmedlingstjänsten på Insplanet. Han grundade företaget Credit Service som förmedlar privatlån via nätet, och som köptes av Insplanet i slutet av 2009. Johan har med sig omfattande kunskap och erfarenhet om vad kunder mest av allt söker när man jämför lån. ”Alla jämför räntan på sitt bolån. Men andra lån och krediter jämför man inte lika noga, trots att skillnaderna i räntor är mycket större”, säger Johan Envall, ansvarig för låneförmedling på Insplanet. ”Många betalar onödiga tusenlappar varje år i för höga räntor på privatlån. Och det här är inte alls bara något för de som tagit mer lån än de klarar av. Tvärtom, de flesta svenskar kan spara mycket genom att jämföra till exempel billån, kreditkort och andra konsumtionslån man har”, fortsätter Johan Envall. Så fungerar Insplanets tjänst för privatlån: • Du gör en enda låneansökan på Insplanets hemsida och får svar från olika banker och institut. • Endast en kreditupplysning registreras per sökning, vilket är bättre för kreditscoringen än flera. • Alla låneerbjudanden är personliga, och inte enbart ”listräntor”. • Du får en personlig sida med dina erbjudanden och kan välja det lån som passar dig bäst. • En personlig rådgivare hos Insplanet gör processen trygg. • Förmedlingstjänsten är kostnadsfri. Exempel på sänkta kostnader: Ulla 52 år har 4 stycken lån med ett aktuellt lånebelopp om 115 000 kr. Genom det erbjudande hon fick om att lägga om lånen, kunde Ulla sänka sin månadskostnad från 3 700 kr till 1 300 kr. Det ger Ulla en sänkt kostnad med 29 400 kr per år. Roger 45 år har 8 stycken lån med ett totalt lånebelopp om 121 900 kr. Roger betalar i dagsläget 3 900 kr i månaden. Om Roger däremot löser och samlar sina lån kan han sänka sin månadskostnad till 1 961 kr och sina årskostnader med 23 268 kr per år. Patrik 23 år, löser sina lån om 84 000 kr, får ned sin månadskostnad med 1 549 kr och betalar istället för 2 900 kr per månad endast 1 351 kr per månad för det nya lånet. Det betyder att Patrik betalar 18 588 kr mindre om året. Fallen är verkliga men namnen är fiktiva. Fakta om privatlån De svenska hushållens lån utan säkerhet uppgår till 177 Mdr och ökar relativt snabbt. Dessa inkluderar så kallade privatlån, blancokrediter, avbetalningsköp samt kreditkortsskulder. Räntan varierar stort mellan olika kunder och olika lån, från ca 4% ända upp till ca 25%.