Kvinnor diskrimineras i försäkringsvillkoren: så arbetar två bolag för jämställda villkor

Internationella kvinnodagen uppmärksammas 8 mars varje år för att lyfta frågor om ojämställdhet och kvinnors situation världen över. I försäkringsbranschen syns orättvisorna i försäkringsvillkoren. För Insplanet berättar ICA Försäkring och Moderna Försäkringar hur de har ändrat i sina villkor för att kvinnor ska få ett starkare skydd än tidigare.

Idag får kön inte längre påverka försäkringspremien, men det kan fortfarande finnas skillnader mellan könen i själva försäkringsskyddet. Det har ICA Försäkring och Moderna Försäkringar valt att förändra på olika sätt: ICA Försäkring har fokuserat sitt arbete mot våld i nära relationer medan Moderna Försäkringar har valt att förbättra eftervården för kvinnor som drabbats av förlossningsskador. Båda försäkringsbolagen jobbar aktivt för att få in jämställdhetsaspekter i villkoren och hoppas nu att det ska ge ringar på vattnet.

– Det gäller att läsa sina försäkringsvillkor med jämställdhetsglasögonen för då hittar man såna här saker, säger Caroline Farberger, VD på ICA Försäkring.

ICAs hemförsäkring skyddar även vid våld i hemmet

På ICA började man arbeta med de här frågorna i efterdyningarna av metoo 2017. De bestämde sig för att förbättra villkoren för personer som blir utsatta för våld i hemmet och tog därför kontakt med en av de stora kvinnojourorganisationerna, Roks, för att ta reda på vilka behov som fanns.

– Att ta bort undantaget i hemförsäkringen var ett nödvändigt första steg. Men det var framförallt en symbolisk betydelse, eftersom du i praktiken fortfarande behöver ha en dom mot gärningspersonen för att få ut någon ersättning, berättar Caroline Farberger.

Eftersom en kvinna kan vara ekonomiskt utsatt när hon tvingas fly hemmet valde ICA Försäkring att också lägga till ett omställningsskydd i sin hemförsäkring.

– Det innebär att så fort en kvinna ställer sig på tröskeln till en kvinnojour och de intygar att det finns ett skyddsbehov betalar vi i samma ögonblick ut ett kontant stöd med upp till 15 000 kr i månaden i tre månader. Man behöver inte ens polisanmäla, det räcker att kvinnojouren bekräftar att behovet finns.

Förutom omställningsskyddet finns även ombudshjälp med i försäkringen. Det finns där för att hjälpa till med ombudskostnader ifall man exempelvis vill överpröva en nedlagd förundersökning mot gärningspersonen.

Moderna Försäkringars arbete för en bättre förlossningsvård

Varje år sker ungefär 115 000 förlossningar i Sverige, enligt statistik från Statistiska Centralbyrån, SCB. En del av kvinnorna som föder barn drabbas av förlossningsskador.

Men trots att man vet att de här skadorna kan uppstå samt orsaka långvarigt lidande och sjukskrivningar har de historiskt sett undantagits i försäkringsvillkoren. Det var något som Eva Jarnhäll, marknadsprojektledare på Moderna Försäkringar, ville ändra på.

– En muskelskada är en muskelskada, oavsett var den sitter. Skadar du en vadmuskel under en korpenmatch kommer du få ersättning, men skadar du muskeln som sitter i mellangården när du föder ett barn så får du inte det. Det är fruktansvärt när man tänker på att man gör den skillnaden, säger Eva.

I maj 2019 gick det till slut att teckna Gravid förlossning – den första och enda förlossningsförsäkringen i Sverige.

– Känslan när jag kom tillbaka till min gamla arbetsplats på Ultragyn och kunde säga att nu, nu äntligen kan kvinnor känna sig trygga i att även de är försäkringsbara. Det är som att vi hittade en skärva av medeltiden i de här gamla villkoren, som vi nu faktiskt förändrar. Det är jag oerhört stolt över att Moderna Försäkringar vågade göra.

Det som förlossningsförsäkringen kan ersätta är bland annat gynekologbesök, operationer av skador som exempelvis framfall, bristningar i mellangården, urinläckage och ärr. Den kommer också att ge en engångsersättning för till exempel stomi, ändtarmsamputation och vaginalrektalfistel. I samband med att man tog fram förlossningsförsäkringen ändrades även villkoren i sjuk- och olycksfallsförsäkringen för att stärka skyddet mot förlossningsskador även där. Utöver det skapade man även informationssajten mammastygn.se.

Hoppas att resten av försäkringsbranschen tar efter

Med sitt arbete vill både Caroline Farberger och Eva Jarnhäll visa resten av försäkringsbranschen att det faktiskt är möjligt att förändra villkoren – i de här fallen till förmån för kvinnor som tidigare stått helt utan skydd. De båda uppmanar nu resten av försäkringsbranschen att ta efter.

– Vi som försäkringsbolag skriver ju försäkringsvillkoren som vi vill, alltså har vi makt och en skyldighet att göra någonting, i stället för att bara titta på, avslutar Caroline Farberger.

Läs artikeln i sin helhet på Insplanet.com

Tomas Jonson
COO
tomas.jonson@insplanet.com