Nya iPhone 12: är det värt att teckna mobilförsäkring till din nya smartphone?

Inför Apples lansering av nya Iphone 12 har jämförelsetjänsten Insplanet jämfört några av Sveriges mest köpta mobilförsäkringar med hemförsäkringens allriskskydd – så att du kan hitta den bästa mobilförsäkringen till din nya smartphone!

Den 13 oktober presenterar Apple de nya Iphone 12-modellerna, något senare än tidigare år på grund av coronapandemin. Inför det har Insplanet jämfört mobilförsäkringar från några av de största återförsäljarna i Sverige med hemförsäkringens allriskskydd. Det är en guide som visar om – och i så fall när – det är värt att köpa en mobilförsäkring till din nya smartphone!

Insplanets jämförelse av mobilförsäkringar – så gick den till

I jämförelsen ställs fyra olika återförsäljare mot hemförsäkringens allriskskydd. Det som jämförs är pris, självrisk, eventuella åldersavdrag och giltighetstid samt vilka händelser som man kan få ersättning för. Priserna som visas gäller för mobiltelefoner med ett maxvärde på 15 000 kronor.

* Priserna som visas gäller för mobiltelefoner med ett maxvärde på 15 000 kronor. Självrisken som visas är endast grundsjälvrisken.

** Priset på hemförsäkringen bestäms individuellt och varierar därför beroende på bland annat ålder, bostadsort och storlek på bostaden.
*** En hemförsäkring med allrisk täcker tappskador endast om mobiltelefonen slutar fungera, dock inte estetiska skador såsom en sprucken skärm.

Exempel hur ersättningen kan skilja sig mellan olika försäkringar

Vilket försäkringsskydd ger då bäst ersättning? Det är svårt att säga, eftersom det beror helt på vilken mobiltelefon du har och på vilken skadehändelse det gäller. Här har vi därför samlat olika exempel på situationer där du kan få ersättning från olika håll.

Ersättning från mobilförsäkringen

Agnes tappar sin ett år gamla mobiltelefon så att skärmen spricker. I övrigt fungerar den som den ska, därför kan hon inte få ersättning från hemförsäkringen. Mobilförsäkringen täcker däremot skadan. Nypriset på mobiltelefonen är 10 000 kronor, mobilförsäkringen gör inget åldersavdrag och självrisken är i det här fallet 750 kronor. Om hon hade lämnat in mobiltelefonen direkt till en reparatör hade hon fått betala någonstans mellan 3 000–5 000 kronor. Om mobilförsäkringen kostar 129 kronor i månaden har hon på ett år betalat in 1 548 kronor. Lägger man till självrisken blir den totala summan 2 298 kronor. I det här fallet har hon därför tjänat på att ha en mobilförsäkring.

Ersättning från allriskskyddet

Agnes mobiltelefon går sönder efter ett år. Hemförsäkringen visar sig täcka skadan och hon får därför ersättning. En likvärdig mobiltelefon kostar 10 000 kronor, åldersavdraget är 50 procent och självrisken är 1 500 kronor. Det innebär att Agnes får tillbaka 3 500 kronor i ersättning.

Är det värt att köpa mobilförsäkring?

Resultatet av jämförelsen visar att en mobilförsäkring kan löna sig för dig som har en dyrare mobil och som ofta får sprickor på skärmen. Så om du köper en av Apples dyrare modeller kan det löna sig med en extra försäkring, om du vet med dig att du är lite klumpig. Har du däremot en billigare mobil brukar det inte kosta skjortan att byta skärm direkt hos en reparatör.

De extra mobilförsäkringarna kan i flera fall kosta så mycket som 20–30 procent av mobiltelefonens värde – och det bara efter ett år, för en skada som kanske inte ens inträffar. Efter tre år kan kostnaden för mobilförsäkringen ha kommit upp i hela 70 procent av nyprisvärdet av din telefon. Om du bara har råkat ut för en enda skada under den här perioden hade det kanske kostat mindre, eller ungefär lika mycket, om du gått direkt till en reparatör i stället.

I de allra flesta fall räcker alltså hemförsäkringens allriskskydd i kombination med garantin, konsumentköplagen samt ditt bankkorts eventuella försäkringar. Värt att nämna är också att en hemförsäkring med allriskskydd inte bara gäller EN produkt utan ALLA dina saker i hemmet vid plötsliga och oförutsedda händelser – även om det är du själv som har orsakat skadan.

Innan du köper en mobilförsäkring bör du därför ta reda på vilket skydd du redan har genom din hemförsäkring. Ingår allrisk eller erbjuder ditt försäkringsbolag det som ett tillägg? Passa på att jämföra din hemförsäkring med andra, för att se om den lever upp till dina förväntningar.

I artikeln får du veta mer om hur hemförsäkringen skiljer sig i jämförelse med mobilförsäkringarna.

Tomas Jonson
COO
tomas.jonson@insplanet.com
INSPLANET - KLICK. KLICK. FÖRSÄKRAD. Insplanet är en av Sveriges ledande jämförelsetjänster och förmedlare av försäkringar till privatpersoner. Bolaget grundades 1999 med uppgiften att göra det lättare för privatpersoner att kunna jämföra, köpa och byta försäkringsbolag. Syftet - att spara tid och pengar åt kunderna och se till att de har rätt försäkringar för deras individuella behov. Sedan starten har Insplanet hjälpt över 1,5 miljon svenskar att se över sina försäkringar och vi hjälper varje dag tusentals personer att se till att de har rätt försäkring till rätt pris. Insplanet utsågs till Årets Försäkringsförmedlare Sak på Insurance Awards 2012. https://www.insplanet.com/