Så klär du upp din låneansökan

Den som ansöker om ett lån blir grundligt synad i sömmarna. Inkomst, betalningshistorik och arbetssituation vet de flesta att de kommer att bli granskade på. Men det finns betydligt fler förhållanden än så som styr bedömningen av dig som låntagare. Insplanet ger råd om vad du ska tänka på när du ansöker om ett lån för att få så bra ränta och erbjudande som möjligt.

- Många tänker att ens förutsättningar när man ansöker om ett lån inte går att förändra, men det långtifrån helt sant, säger Johan Envall, ansvarig för Insplanets låneförmedling.

Två faktorer som du själv kan påverka när du ska söka om ett lån är övriga krediter samt nyligen tagna kreditupplysningar. Här är grundråden:

Säg upp kreditkort som du inte använder. Banken räknar alla beviljade krediter som fullt utnyttjade - även om de i verkligheten är vilande och helt outnyttjade, som till exempel ett kreditkort i en butikskedja. Städa i plånboken och säg upp onödiga kort innan du ska ansöka om ett större lån!

Vila med kreditupplysningar i tre månader. Kreditupplysningar ligger registrerade i tre år, det är dock främst de senaste tre-fyra månaderna som bedöms vara av vikt. Bankerna använder antalet förfrågningar som en central del i sin kreditbedömning och ser andra förfrågningar som en risk för att du tagit andra lån nyligen, även om du faktiskt inte har gjort det.

Många fler kriterier används dock i kreditmallarna. Insplanets jämförelsetjänst för privatlån och erfarenhet från marknaden har hittat en del av dem, även om få banker lämnar ut detaljer om sin kreditmall. Kriterierna används för alla typer av större lån, som bolån och privatlån.

- Kreditbedömningen av kunder som görs i deras så kallade kreditmall är bankernas ’hemliga recept’.  Man baserar sin utlåning på statistik och affärsmässiga hänsyn som kan skilja sig åt mellan olika banker, säger Johan Envall.

Vissa av dina förutsättningar kan du påverka själv, andra inte. Men det kan ändå vara nyttigt att vara beredd på dem, här är några exempel:

Intern skötsamhet. Söker du lån i en bank där du redan är kund, räkna med att allt du gjort i banken granskas, minsta övertrassering kan komma med.

Hur länge du har bott i din nuvarande bostad. Ju kortare tid desto sämre kreditbetyg och lånevillkor.

Fast telefon hemma. Om inte - sämre kreditbetyg hos vissa.

Oregelbunden inkomstnivå. Stora förändringar i dina deklarationer – både upp och ned – de senaste åren ger sämre kreditbetyg.

Var i Sverige du bor. Vissa områden i Sverige drabbas hårdare av arbetslöshet än andra.

Din ålder. Äldre kunder anses mer stabila än yngre på arbets- och bostadsmarknaden samt i sin familjesituation.

- Ju mer du förstår hur banken tänker, desto mer kan du påverka själv och desto bättre ränta kan du få på ditt lån. Gör du en lånejämförelse minskar dessutom risken drastiskt att du hamnar hos fel bank, säger Johan Envall.

För mer information, kontakta:

Johan Envall, ansvarig Insplanets tjänst för privatlån

Tel. 0707 810444  johan.envall@insplanet.se

Erik Lif, informationschef Insplanet

Tel. 0704 386828  erik.lif@insplanet.se

Insplanet är Sveriges ledande försäkringsförmedlare mot privatmarknaden inom konsument- och motorförsäkring (sak). År 2009 förmedlade Insplanet 96 000 försäkringar med en premievolym på 290 MSEK. Utöver försäkringsförmedlingen driver bolaget en av Sveriges största jämförelsetjänster inom privatekonomi genom insplanet.se. Bolagets affärsidé är att erbjuda privatpersoner jämförelser, rådgivning och köp av produkter och tjänster inom försäkring och andra privatekonomiska områden. Insplanets aktie är noterad på NASDAQ OMX First North. Remium är Insplanets certified adviser.

Insplanet AB (publ) Org.nr. 556567-6227

Grevgatan 34, Box 26 000, SE-100 41 Stockholm