Så mycket dyrare blir elen med tillsvidareavtal

Har du inte gjort ett aktivt val av elavtal är risken stor att du har ett dyrt så kallat tillsvidareavtal. Insplanet har jämfört de vanligaste avtalsformerna på el och visar hur mycket pengar du kan förlora på att ha ett tillsvidareavtal. För ett vanligt villahushåll handlar det om tusentals kronor varje år.

- Man har talat länge om hur viktigt det är att göra ett aktivt val av elavtal. Men få vet hur mycket dyrare ett tillsvidareavtal egentligen är. Vår prisjämförelse visar att det handlar om ett antal tusenlappar som kan sparas varje år för ett villahushåll, säger Lucas Lundin, ansvarig för Insplanets eltjänst

Enligt uppgifter från Konsumentverket i juni förra året fanns det då fortfarande ungefär en miljon hushåll som hade avtalstypen tillsvidareavtal, alltså det avtal man får av sitt elnätsbolag om man inte gör ett aktivt val av el.

- Med kylan som varit denna vinter har antagligen en hel del av dessa elkunder nu gjort det rätta och valt ett rörligt eller bundet elavtal istället. Men det lär fortfarande vara hundratusentals hushåll som sitter med dyra tillsvidareavtal, trots att elavtalet är bland det enklaste du kan jämföra och byta i hela din privatekonomi, säger Lucas Lundin.

I Insplanets elprisjämförelse jämförs tillsvidareavtalen för de tre största elbolagen med priserna för deras rörliga och bundna avtal.

Prisjämförelse avtalstyper  Elhandel
Källa: Insplanet, v.8 2011

(Årskostnader) Tillsvidare  Rörligt  Bundet 3år
Lägenhet (2 000 kWh) 3 500 kr* 2 782 kr* 2 403 kr*
Villa (20 000 kWh)  31 176 kr* 24 742 kr* 20 958 kr*
Vattenfall
Lägenhet (2 000 kWh) 3 080 kr* 2 793 kr* 2 360 kr*
Villa (20 000 kWh)  27 560 kr* 24 692 kr* 20 360 kr*
E.on
Lägenhet (2 000 kWh) 3 310 kr* 2 953 kr*  2 400 kr*
Villa (20 000 kWh)  28 780 kr* 25 212 kr* 20 896 kr*

* Priser med en rörlig komponent innnehåller vissa antaganden. Nätavgifter tillkommer. För den fullständiga elprisjämförelsen samt förklaringar, se bifogad fil.

- Elnätsbolagens upplägg med tillsvidareavtal för kunder som inte gör ett val kan verkligen ifrågasättas. Vore det inte rimligare om alla nya kunder som inte gjorde ett aktivt val fick ett rörligt avtal istället, med friheten att byta till bundet om man vill?,  säger Lucas Lundin.

Hos Insplanets eltjänst kan du kostnadsfritt jämföra och byta elavtal. Insplanets eltjänst kräver endast uppgifter som du har i huvudet. Uppgifter om din elanläggning hämtas automatiskt liksom hela bytet av elhandelsbolag, när du väl hittat ett bättre avtal och bestämt dig. Mer information om Insplanets eltjänst hittar du här.

För mer information, kontakta:
Lucas Lundin, ansvarig för Insplanets eltjänst
Tel. 0736 875512, lucas.lundin@insplanet.se

Erik Lif, informationschef Insplanet
Tel. 0704 386828, erik.lif@insplanet.se

Insplanet är Sveriges ledande förmedlare av försäkringar, lån och elavtal till konsumenter och driver en av Sveriges största jämförelsetjänster inom privatekonomi genom Insplanet.se. Bolagets affärsidé är att erbjuda privatpersoner jämförelser, rådgivning och köp av produkter och tjänster inom privatekonomi. Insplanets aktie är noterad på NASDAQ OMX First North. Remium är Insplanets certified adviser.

Insplanet AB (publ) Org.nr. 556567-6227
Grevgatan 34, Box 26 000, SE-100 41 Stockholm