Så mycket kostar mc-försäkringen där du bor – statistik för 2020

Jämförelsetjänsten och försäkringsförmedlaren Insplanet har tagit fram unik statistik över hur mycket mc-försäkringen kostade under 2020. Försäkringspremierna kan variera kraftigt från person till person, eftersom de bestäms individuellt utifrån flera olika faktorer. Bland annat utifrån förarens ålder och bostadsort. Statistiken som Insplanet tagit fram visar hur snittpremierna skiljer sig åt mellan Sveriges län.

Snittpremie för mc-försäkring uppdelat på län

En mc-försäkring kostar i genomsnitt cirka 2 879 kronor per år i Sverige. Men snittpremierna skiljer sig åt mellan länen. I figuren nedan kan du se de genomsnittliga priserna för mc-försäkringen uppdelat på län. Det är påfallande jämnt mellan länen – majoriteten av dem har en snittpremie som ligger kring 3 000 kronor.

Ett undantag är Gotland (A) som sticker ut rejält jämfört med de andra länen. Med en snittpremie på 1 144 kronor har de den billigaste mc-försäkringen i hela Sverige! Därefter kommer Kronoberg (B) och Gävleborg (C) med snittpremier på 1 848 respektive 2 155 kronor.

Som väntat ligger Stockholm (D) i toppen av de dyraste länen. Där kostar mc-försäkringen i snitt 3 988 kronor. Därefter kommer Västra Götaland (E) med en snittpremie på 3 729 kronor.

Lite oväntat hamnar Jönköping (F) bland de dyraste länen, där Skåne i vanliga fall brukar ligga i topp med de andra storstadsregionerna. I Jönköping kostar det i snitt 3 309 kronor att försäkra sin mc.

Om statistiken

Statistiken som redovisas i artikeln är hämtad från Insplanets databas och avser tecknade mc-försäkringar hos Insplanet under 2020. Siffrorna visar ett genomsnitt av samtliga försäkringsnivåer tillsammans, det vill säga trafik-, halv- och helförsäkring.

Försäkringspremierna bestäms individuellt utifrån flera olika faktorer, bland annat din ålder, hur och var du bor samt om du tänkt låna ut motorcykeln. Försäkringsbolagen tittar på de här sakerna för att kunna bedöma vilken riskgrupp du tillhör, för att därefter kunna ge dig ett pris på din mc-försäkring. Statistiken ger därför endast en fingervisning av hur snittpremierna ser ut runtom i landet.

Med en jämförelsetjänst som Insplanet kan du se vilka priser som är aktuella för just dig.

Se statistiken i sin helhet på Insplanets webbplats.

I artikeln tipsar också Insplanet om 7 sätt som kan sänka försäkringspremien på mc-försäkringen

Tomas Jonson
COO
tomas.jonson@insplanet.com