Så mycket kostar mc-försäkringen i de olika länen

Priset på motorcykelförsäkringar bestäms individuellt utifrån flera olika faktorer, bland annat utifrån var man bor. Därför skiljer priserna sig åt mellan länen. Här är det som allra dyrast och billigast att försäkra sin motorcykel!

Dyraste och billigaste länen att försäkra sin mc

Enligt statistik från Insplanet, som är en del av Zmarta, kostar en mc-försäkring i snitt 3 071 kronor per år i Sverige. Men snittpremierna skiljer sig åt mellan länen. I tabellen kan du se de genomsnittliga priserna för mc-försäkringen uppdelat på län. Det är märkbart jämnt mellan länen – majoriteten av dem har en snittpremie som ligger strax över eller under 3 000 kronor.

Ett undantag är Kalmar län (A). Med en snittpremie på 2 057 kronor har de den billigaste mc-försäkringen i hela Sverige. Därefter hittar vi Västerbotten (B) och Västernorrlands län (C) med snittpremier på 2 256 respektive 2 513 kronor.

Som väntat ligger Stockholm (D) bland de dyraste länen. Där kostar mc-försäkringen i snitt 3 874 kronor, tätt följt av Västra Götalands län (E) som endast är en krona dyrare. Men allra dyrast är det i Uppsala län (F) där snittpremien ligger på 3 909 kronor.

– Anledningen till att det är dyrare att försäkra sin motorcykel i storstadsregionerna är bland annat för att stöld- och skaderisken är högre där. Men priserna påverkas även av hur gammal du är och vilken motorcykel du har, säger Åsa Hauer, Commercial Director Insurance på Zmarta Group.

Men det finns sätt att sänka sin försäkringspremie. Ett sätt är att jämföra motorcykelförsäkringar regelbundet.

– Det är viktigt att inte bara jämföra priserna när man ska jämföra mc-försäkringar, eftersom både villkoren och omfattningen på försäkringen kan skilja sig åt mellan försäkringsbolagen. Ett exempel på det är maskinskadeförsäkringen som ofta har flera begränsningar i villkoren, uppmärksammar Åsa Hauer.

Här finns fler tips på hur du kan sänka premien på motorcykelförsäkringen.

Så har Insplanet tagit fram statistiken

Statistiken som Insplanet redovisar i artikeln är hämtad från deras databas och avser tecknade mc-försäkringar hos Insplanet under 2021. Siffrorna visar snittpriset på samtliga av försäkringarnas omfattningar, det vill säga trafik-, halv- och helförsäkringen tillsammans. Statistik för Gotland saknas.

Försäkringspremierna bestäms individuellt utifrån flera olika faktorer, bland annat din ålder, var du bor, om du parkerar i garage, samt om du tänkt låna ut motorcykeln. Försäkringsbolagen tittar på de här sakerna för att kunna bedöma vilken riskgrupp du tillhör och för att därefter kunna ge dig ett pris på din mc-försäkring. Statistiken ger därför endast en fingervisning av hur snittpremierna ser ut runtom i landet.

Jämför mc-försäkringar via Insplanets jämförelsetjänst för att se vilka priser som är aktuella för just dig.

Åsa Hauer
Commercial Director Insurance
asa.hauer@zmartagroup.com

Insplanet, en del av Zmarta. Insplanet är en av Sveriges ledande jämförelsetjänster och förmedlare av försäkringar till privatpersoner. Bolaget grundades 1999 med uppgiften att göra det lättare för privatpersoner att kunna jämföra, köpa och byta försäkringsbolag. Syftet – att spara tid och pengar åt kunderna och se till att de har rätt försäkringar för deras individuella behov. Sedan starten har Insplanet hjälpt över 1,5 miljon svenskar att se över sina försäkringar och vi hjälper varje dag tusentals personer att se till att de har rätt försäkring till rätt pris. Insplanet utsågs till Årets Försäkringsförmedlare Sak på Insurance Awards 2012. https://www.insplanet.com/