Se upp för dyra lån till renoveringen

​Många använder semestern till att bygga nytt, bygga om och renovera hemma. Byggvaruhusen slåss om dig som kund, bland annat erbjuder man finansiering av köpet. Krediterna kallas ofta räntefria, men de kan bli dyra för den som inte ser upp. Insplanet har jämfört byggkedjornas lånevillkor och de alternativ som finns.

"Att bygga om i sin bostad är ju inte bara lyx, det handlar också om nödvändigt underhåll och en ekonomisk investering”, säger Johan Envall, ansvarig för Insplanets låneförmedling.

En renovering hemma springer snabbt iväg i kostnader vare sig man bygger själv eller anlitar hantverkare, ROT-avdrag eller ej. Större renoveringar som till exempel ett badrum kostar ofta 100 000 kr eller mer, ett kök kanske 60 000 kr, och en friggebod kan kosta mellan 40 000 – 200 000 kr. Även mindre renoveringar som målning, tapetsering, golvläggning kan kosta mellan 10 000 – 50 000 kr.

”Alla kan inte använda bolånet för att finansiera en renovering. Är man nyinflyttad kan man ha använt sitt låneutrymme så mycket banken tillåter”, säger Johan Envall.

Bankerna begränsar redan belåningsgraden i olika utsträckning, även om beslutet om Finansinspektionens bolånetak väntas komma först i juli. För den som har villa eller fritidshus tillkommer en dyr avgift på nya bolån om man inte har vilande pantbrev. Pantbrevsavgiften är 2% av utökat lånebelopp plus en administrativ avgift. Utöver det är processen hos banken för bolånet ganska krävande i tid och administration.

Privatlån är en annan möjlighet att finansiera renoveringen. Det går snabbare att få besked och kräver mindre administration. Lånet kopplas inte till en säkerhet, som annars vore bostaden i detta fall, utan baseras på din inkomst och andra faktorer. Som kund kan man extraamortera och återbetala utifrån möjlighet och önskemål.

De stora byggkedjorna i Sverige erbjuder en annan form av finansiering genom att erbjuda kontokrediter för köp som görs i deras butiker. Insplanet har jämfört byggvaruhusens kontokrediter med vanliga privatlån i tabellen nedan.

Jämförelse kontokrediter vs privatlån
Källa: Insplanet
Kontokrediter byggvaruhus Räntefritt Nominell ränta Aviavgift  Kreditgräns Långivare
Bauhaus 24 mån 17,96% 29 kr 60 000 kr Resurs Bank
Woody  24 mån 17,28% 29 kr 60 000 kr Resurs Bank
Jula 2 mån 17,04% 17 kr (2 mån) 50 000 kr Egen verksamhet
Hornbach 24 mån 14,88% 25 kr 60 000 kr Resurs Bank
Rusta  24 mån 14,88% 25 kr 30 000 kr Resurs Bank
Byggmax  12 mån 14,65% 25 kr 60 000 kr Collector
K-Rauta 24 mån 14,49% 57 kr Beror på kund Swedbank

Privatlån
Insplanets lånetjänst 0 mån 7,20%* 0 kr, autogiro 350 000 kr Välj bästa erbjudandet

* Genomsnitt av erbjudna räntevillkor i Insplanets kostnadsfria lånejämförelsetjänst, år 2010.

”Räntefritt låter förstås bra. Men är inte lånet helt avbetalat när den räntefria perioden löper ut på en kontokredit så blir det ofta riktigt dyrt. Räntan blir ofta minst dubbelt så hög som i ett vanligt privatlån”, säger Johan Envall, ansvarig för Insplanets lånetjänst.

”Många biter kanske i det sura äpplet och betalar vidare på krediten även när den inte längre är räntefri. Men istället bör man jämföra sina lån och se om man kan lägga om sina lån till ett med lägre ränta” säger Johan Envall."

För mer information kontakta:

Johan Envall, ansvarig Låneförmedling, Insplanet. Tel: 0707 810444. johan.envall@insplanet.se

Erik Lif, informationschef, Insplanet. Tel: 0704 386828. erik.lif@insplanet.se

Insplanet är Sveriges ledande försäkringsförmedlare mot privatmarknaden inom konsument- och motorförsäkring (sak). År 2009 förmedlade Insplanet 96 000 försäkringar med en premievolym på 290 MSEK. Utöver försäkringsförmedlingen driver bolaget en av Sveriges största jämförelsetjänster inom privatekonomi genom insplanet.se. Bolagets affärsidé är att erbjuda privatpersoner jämförelser, rådgivning och köp av produkter och tjänster inom försäkring och andra privatekonomiska områden. Insplanets aktie är noterad på NASDAQ OMX First North. Remium är Insplanets certified adviser.

Insplanet AB (publ) Org.nr. 556567-6227, Grevgatan 34, Box 26 000, SE-100 41 Stockholm, Tel 08-510 000 00, Fax 08-510 000 01. www.insplanet.se