Statistik för 2020: så mycket kostar bilförsäkringen där du bor

Hur mycket du betalar för din bilförsäkring beror på flera olika faktorer, bland annat hur gammal du är, vilken bil du har och var du bor. Din ålder kan du såklart inte påverka, men vilken bil du köper och var du väljer att bo kan du lättare kontrollera. Utifrån färsk statistik från Insplanets tecknade bilförsäkringar under 2020 får du veta vilket bilmärke du ska ha och var du ska bo för att få en så billig bilförsäkring som möjligt. Hur långt är du beredd att gå?

Så har vi tagit fram statistiken

Statistiken i den här artikeln fokuserar på hur den genomsnittliga premien ser ut uppdelat på län och bilmärke. Statistiken är hämtad från Insplanets databas och avser tecknade bilförsäkringar hos Insplanet under 2020. Men det är viktigt att känna till att priset på bilförsäkringen påverkas av många olika faktorer, till exempel ålder på föraren, vilken självrisknivå du väljer och hur långt du kör. Statistiken ger därför endast en fingervisning av genomsnittspriserna i landet.

Bilarna som är inkluderade i statistiken är de 25 populäraste bilarna bland de som tecknat bilförsäkring genom Insplanet.

Genomsnittlig försäkringspremie i Sveriges län

I tabellen nedan kan du se den genomsnittliga premien i Sveriges län. Du kan sortera tabellen efter län, vilket län som har den dyraste respektive billigaste halv-, hel- och trafikförsäkringen samt vilket län som har högst och lägst snittpremie när vi slår ihop alla de tre försäkringsalternativen.

De högsta premierna hittar vi, inte helt oväntat, i storstadsregionerna Stockholm, Västra Götaland och Skåne. Varför dessa län har de högsta premierna beror främst på att det är tätbefolkade områden, där det finns en större risk för att din bil blir stulen eller utsatt för skadegörelse.Bor du däremot i Västerbotten kan du skatta dig lycklig som har den lägsta snittpremien i hela Sverige! Även på Gotland och i Kalmar hittar vi bland de lägsta snittpremierna i landet.

Genomsnittlig försäkringspremie för 25 populära bilmärken

Vilken bil ska du välja för att få en så billig bilförsäkring som möjligt? I stapeldiagrammet ser du de dyraste bilmärkena till höger, där BMW ligger i topp med ett snittpris på 5 962 kronor. Billigast bilförsäkring får du om du kör en Renault, vars snittpris ligger på 3 120 kronor. Det innebär att priset skiljer sig så mycket som 2 842 kronor mellan den billigaste och dyraste bilförsäkringen – en skillnad på cirka 52 procent!

Den allra billigaste bilförsäkringen får du om du kör en Renault och bor i Västerbotten. Medan du får betala som mest för bilförsäkringen om du kör en BMW och bor i Stockholm. Anledningen till att en bil som BMW har så höga försäkringskostnader kan bero på flera olika saker. Dels för att BMW, Audi och liknande bilar tillverkar mer motorstarka och dyrare bilar än exempelvis Renault. Av den anledningen är även reservdelarna dyrare och därför blir det också dyrare att laga en sådan bil. Det kan också bero på att många av de som äger en BMW bor i Stockholm, enligt vår data, vilket även det driver upp priset. En BMW av en äldre modell kan såklart vara billigare att försäkra, så statistiken kan tyda på att bilmodellerna som är försäkrade genom Insplanet är relativt nya.

Genomsnittlig försäkringspremie uppdelat på försäkringsnivå

I det här diagrammet har vi delat upp bilförsäkringarna i de olika försäkringsnivåerna trafik-, halv-, och helförsäkring. Här kan du bland annat se att en halvförsäkring för BMW kostar ungefär lika mycket som en helförsäkring för Chevrolet, Citroën eller Fiat. Den billigaste helförsäkringen är tecknad på en Suzuki.

Så får du en billigare bilförsäkring

Hur långt är du beredd att gå för att få en så billig bilförsäkring som möjligt? Har du redan tagit fram flyttlådorna och lagt ut en annons på bilen? Eller har du ingen lust att flytta till en annan del av landet och byta din BMW mot en Skoda? Då kan du vara lugn, det finns fler sätt för att få ner priset på bilförsäkringen.

Jämför bilförsäkringar

Våra användare sparar i genomsnitt 1 800 kronor per år på att jämföra bilförsäkringar. Jämför redan nu och kolla om du kan få ett bättre pris! Det är gratis att jämföra och du binder inte upp dig på något.

Kör mindre

När du tecknar en bilförsäkring fyller du i hur långt du förväntas köra under det nästkommande året. Priset på bilförsäkringen blir högre ju längre du förväntas köra. Har du möjlighet att köra mindre kan du därför spara en liten slant.

Parkera bilen i garage

Vissa försäkringsbolag ger rabatt på bilförsäkringen om du kan minska risken för stöld. Det kan du göra genom att parkera din bil i garage.

Samla försäkringar och få rabatt

Om du samlar dina försäkringar hos ett och samma försäkringsbolag kan du få rabatt – ibland så mycket som 20 procent.

Välj en högre självrisk

Du kan få ett lägre pris på bilförsäkringen om du väljer en högre självrisk. Nackdelen med det är att du då får betala mer om du måste använda dig av försäkringen. Men om du har möjlighet till det kan det vara ett bra alternativ.

Tomas Jonson
COO
tomas.jonson@insplanet.com

INSPLANET - KLICK. KLICK. FÖRSÄKRAD. Insplanet är en av Sveriges ledande jämförelsetjänster och förmedlare av försäkringar till privatpersoner. Bolaget grundades 1999 med uppgiften att göra det lättare för privatpersoner att kunna jämföra, köpa och byta försäkringsbolag. Syftet - att spara tid och pengar åt kunderna och se till att de har rätt försäkringar för deras individuella behov. Sedan starten har Insplanet hjälpt över 1,5 miljon svenskar att se över sina försäkringar och vi hjälper varje dag tusentals personer att se till att de har rätt försäkring till rätt pris. https://www.insplanet.com/