Stenskottsäsong - Täcker din försäkring stenskott?

Stenskott är vanligast under våren. Nu är det hög tid att se till att din bilförsäkring håller måttet, så du har rätt skydd om vindrutan inte gör det.

Stenskott är som allra vanligast under mars och april. Under dessa månader kan försäkringsbolag se hur antalet skadade framrutor ökar. Grus och småsten fastnar i bil däckens mönsterdjup och skjuts sedan kraftfullt iväg mot bakomliggande bil. Det luriga med ett stenskott är ett det till en början kan vara mycket litet, men med tiden utvecklas till en stor, omfattande spricka. Hur fort denna utveckling går beror delvis på den rådande väderleken, men även på vägbanans skick.

Stenskott kan vara svåra att motverka, men med rätt bilförsäkring kan du vara trygg med att det inte blir en kostsam historia.

Så mycket kostar stenskott hos olika försäkringsbolag

Som vanligt med försäkringar så skiljer sig villkoren mellan olika försäkringsbolag. Hos vissa är reparationen gratis, medan andra tar upp till 200 kronor.

S mycket kostar stenskott hos olika frskringsbolag

Täcker min bilförsäkring stenskott?

Stenskott täcks av din bilförsäkring om du har minst halvförsäkring. Inom halvförsäkring finns något som kallas delkaskoförsäkring det är alltså delkasko som täcker kostnaden för stenskott på din vindruta. Den täcker också kostnader för skador som skulle kunna uppstå på dina andra rutor som bakruta och sidorutor. Alla skador som uppstår på din vindruta behöver inte leda till att du måste byta hela rutan utan kan repareras.

Att laga din ruta istället för att byta ut den är mycket billigare. Därför låter försäkringsbolagen ofta dig laga rutan helt gratis, eller åtminstone till ett väldigt lågt pris! Priset för att byta en vindruta på en Volvo XC90 ligger på runt 7 300 - 12 000 kronor. Om du skulle betala för att laga ett stenskott utan hjälp från din försäkringsbolag skulle det kosta mellan 900 - 1500 kr per stenskott beroende på vilket företag du kontaktar. Med rätt bilförsäkring kan du spara flera tusentals kronor eftersom du bara betalar självrisken och ditt försäkringsbolag står för resten.

Ett stenskott behöver inte vara nytt för att ställa till med problem. Ett litet stenskott kan med tid bli en stor spricka. Det är därför viktigt att alltid laga ett stenskott så fort som möjligt. Omfattas din bil av en helförsäkring eller halvförsäkring står ditt försäkringsbolag för de åtgärder som behöver göras, oavsett hur stor skada som skett.

Så gör du för att förhindra stenskott

• Håll rätt avstånd från bilen framför, allra helst om du upplever att den väg du kör på har mycket grus. Det kan vara under några veckor på vårkanten, vid vägarbete eller helt enkelt om du kör på en grusväg.

• Även mötande fordon kan orsaka stenskott på din bil - sänk farten vid möten.

• Visa vägar har skyltar uppsatt som varnar för stenskott, var extra vaksam!

• Byt torkarblad och håll både dem (och rutan) rena, inte minst för din egen säkerhet.

• Montera stänkskydd, tänk på dina medtrafikanter undvik risken att du förstör någon annans ruta!

Läs den fullständiga artikeln om stenskott här