Stockholmarnas bilförsäkring dyrast i landet

Priserna för bilförsäkring skiljer sig kraftigt åt mellan Sveriges län, det visar ny statistik från jämförelsesajten och försäkringsförmedlaren Insplanet. Skillnaderna är tydliga – i det dyraste länet är bilförsäkringspriserna nästan dubbelt så höga som i det billigaste.

Det dyraste länet att försäkra bilen i är Stockholms län. Stockholm följs av Jönköpings län och Västra Götalands län i pristoppen. Sveriges billigaste län att försäkra bilen i är Blekinge län, följt av Västerbottens län och Västernorrlands län, där en förare får betala drygt hälften av vad en person i de dyraste länen betalar. För hela listan se bifogad fil.

-          Priserna speglar försäkringsbolagens bild av risker och skadekostnader, som varierar mellan olika områden, säger Erik Lif, informationschef på Insplanet.

De risker som försäkringsbolagen baserar priserna på inkluderar exempelvis risken för trafikolyckor, skadegörelse och stölder. Olika försäkringsbolag kan ha olika skadestatistik, och kan dessutom använda statistiken på olika sätt i sin egen prissättning.

-          För enskilda förare och fordon är ofta skillnaderna mellan försäkringsbolagen större än mellan olika län. Man kan inte gärna flytta på grund av försäkringspriserna, så vill man påverka sin egen försäkringspremie är det viktigaste att jämföra försäkringsbolagen, säger Erik Lif.

För mer information kontakta:
Erik Lif, informationschef Insplanet, 0704 386828, erik.lif@insplanet.com

Insplanet är Sveriges ledande förmedlare av försäkringar, lån och elavtal till konsumenter och driver en av Sveriges största jämförelsetjänster inom privatekonomi genom insplanet.com. Bolagets affärsidé är att erbjuda privatpersoner jämförelser, rådgivning och köp av produkter och tjänster inom privatekonomi. Insplanets aktie är noterad på NASDAQ OMX First North. Remium är Insplanets certified adviser.

Insplanet AB (publ) Org.nr. 556567-6227
Grevgatan 34, Box 26 000, 100 41 Stockholm