Tankat fel bränsle - Vad gör jag nu?

Alla gör vi misstag ibland, både stora och små. Ett stort, och förvånansvärt vanligt misstag, är att man råkar tanka fel. Att råka ut för en feltankning är inte så kul och kan resultera i ganska stora utgifter som man helst undviker.

Har du råkat tanka fel så behöver du inte känna dig ensam. Det är faktiskt så att bara i Sverige sker det 20 000 feltankningar varje år!

Den vanligaste anledningen till att någon tankat fel är att man ännu inte har vant sig vid att man bytt bil och därmed drivmedel. En annan vanlig anledning är att man lånat bilen av någon i sin närhet som i sin tur inte kör samma bränsle som en själv.

Vad ska jag göra om jag tankat fel?

Det är en fråga som över 20 000 svenskar ställer sig varje år.

1. Starta inte motorn! När du väl startat motorn har det felaktiga bränslet börjat pumpas runt i motorn.
  2. Försök absolut inte köra bilen till närmsta verkstad. Ring en bärgare direkt!
  3. Anmäl skadan till ditt försäkringsbolag.

Hur mycket kostar det om jag tankat fel?

En feltankning kan bli en dyr historia. Det kan kosta allt mellan några tusen hela vägen upp till 65 000 - 70 000 kr. Allt beror på hur stora skador som sker på bilen som resultat av feltankningen.

I vissa fall kan det gå så långt att motorn blir helt förstörd. Allt beror på hur stora skador som sker på bilen som resultat av feltankningen.

Drulleförsäkring och feltankning

Ett annat supertips om du är en sån som lätt glömmer kan vara att se till att du har en allriskförsäkring till din bilförsäkring. Även kallad drulleförsäkring. I drulleförsäkring ingår ersättning för skador som kan uppstå vid tex feltankning eller om någon skulle råka spilla läsk i bilen. Drulle ingår i vissa hel- och halvförsäkringar. Men läs på ordentligt innan så att du vet att du har de skydd du behöver. I vissa fall kan man lägga till drulleförsäkring mot en extra kostnad.

I tabellen kan du se vilken maxersättning samt självrisk respektive försäkringsbolag tillämpar på sin drulleförsäkring - oavsett årspremie.

Vilken maxersttning samt sjlvrisk respektive frskringsbolag tillmpar p sin drullefrskring  oavsett rspremie

Källa

Hur gäller min bilförsäkring vid feltankning?

Men om du inte har drulle då? Är det kört då? Gäller min vanliga bilförsäkring? Kört är det inte! Men helst ska man ha drulle för att vara på den säkra sidan. Men har du en helförsäkring till din bil så kan du få pengar tillbaka för bärgning samt sanering som kostar någonstans mellan 10 000 till 15 000 kronor. Förutsatt att du ännu inte har startat och kört iväg bilen och på så sätt förstört motorn. Om du startat bilen kan det bli en extra självrisk på 20 %.

Hur gller min bilfrskring vid feltankning

Om du kört iväg och det visar sig att motorn går sönder så kan det täckas av en halvförsäkring. Men det beror på hur långt bilen rullat samt hur gammal den är. En tumregel är att bilen inte ska vara äldre än 8 år och inte ha rullat mer än 10 000 mil. Man kan med andra ord säga att har du tänkt att tanka fel så är det bäst att se till att du har rätt tilläggsförsäkring.

Läs mer om:

Hur mycket bensin klarar en dieselbil?

Hur mycket diesel klarar en bensinbil?

Tankat fel med inte startat motorn

Hur undviker man en feltankning?

I Insplanets artikel om feltankning

Har du frågor eller funderingar? Kontakta oss så svarar vi så fort vi kan!