Vilket bilmärke har sämst förare enligt svenska folket 2018?

Insplanet, Sveriges ledande jämförelsetjänst och förmedlare inom bilförsäkringar, har under september 2018 genomfört en omröstning bland sina användare kring vilket bilmärke som har de sämsta förarna. Resultatet talar sitt tydliga språk - BMW förare anses klart och tydligt vara de som kör mest vårdslöst på Sveriges vägar enligt de som deltagit i undersökningen.

Alternativen som fanns i omröstningen var följande bilmärken: Audi, BMW, Toyota, VW, SAAB, Volvo, Mercedes, Annat. Totalt deltog 207 st personer i omröstningen varav 43 % av de som röstade tyckte att BMW-förare är de som är värst att stöta på ute i trafiken. Detta innebär att BMW fick hela 6 gånger fler röster än Toyota. På en andraplats hittar vi Audi på 16 %. Tredje platsen tilldelas Volvo som fick 14 % av rösterna. VW har de bilförare som kör bäst enligt omröstningen.

Resultatet från omröstningen bekräftas även av olycksstatistik från Folksam mellan 2003-14, som visar att BMW-förare är hela tio gånger mer olycksdrabbade än Toyota-förare.

Insplanets sociala medier har inlägget fått en hel drös kommentarer där folk beklagar sig över hur de “bilmärkena” uppför sig i trafiken. Ett återkommande tema är att BMW-förare ofta struntar i att signalera med blinkers innan de svänger, vilket många irriterar sig på.

Läs mer om omröstningen och resultatet för de olika bilmärkena här.