Fortsatt fler viltolyckor i Örebro län

Report this content

Antalet viltolyckor i Örebro län fortsätter att öka. Under 2009 anmäldes hela 1 700 viltolyckor och om årets siffror håller i sig går vi mot ännu ett toppår. Detta visar nya uppgifter från Bilförsäkringen.se, jämförelsetjänsten som hjälper konsumenter till rätt bilförsäkring.

När vi närmar oss en period på hösten då viltolyckorna ökar i antal har redan 1 100 viltolyckor rapporterats i Örebro län.

Bilförsäkringen.se har tagit fram en topplista över de farligaste länen baserat på antalet viltolyckor i förhållande till antalet personbilar. Olycksstatistiken baseras på Nationella Viltolycksrådet data för årets tre första kvartal.

− Örebro län ligger tryggt i mitten av den nationella statistiken som toppas av Smålandslänen Kalmar och Kronoberg. Men som i de flesta län finns enskilda kommuner som är extra hårt drabbade, säger Per Kaufmann från Bilförsäkringen.se.

Laxå kommun toppar Örebro län med 19 viltolyckor per 1 000 bilar, mer än dubbelt så många som det nationella snittet. Även Hallsbergs kommun och Nora kommun ligger högt i statistiken, med 16 respektive 15 olyckor. Tryggast kan invånarna i Örebro och Karlskoga kommun känna sig med mer blygsamma dryga 5 olyckor per 1 000 bilar vardera.

I Örebro län står rådjur för de flesta viltolyckorna, 917 så här långt i år. På andra plats kommer älgolyckorna med 223 stycken och en växande vildsvinsstam har i år orsakat 27 olyckor.

− Allvarligare viltolyckor är lyckligtvis ovanliga, merparten leder till lättare skador på bilen men det är inte ovanligt att föraren står utan ersättning från sin bilförsäkring. Är bilen helförsäkrad eller yngre än 3 år, står försäkringsbolaget i de flesta fall för reparationskostnaderna. I annat fall får bilägaren själv stå för skadorna. Drygt hälften av alla viltolyckor anmäls till försäkringsbolagen, säger Per Kaufmann.

För att minska risken att hamna i en viltolycka gäller det att se upp under gryning och skymning då djuren förflyttar sig för att söka föda. I skogsområden med vattendrag på ena sidan av vägen, skogskanter, kalhyggen och områden där viltstängsel börjar och slutar är det också viktigt att vara på sin vakt.

Vid kollision med ett större djur är du sedan årsskiftet skyldig att märka ut olycksplatsen och att kontakta polis för att anmäla skadan. Att inte anmäla en viltolycka är straffbart och belagt med böter.

För mer information var vänlig kontakta:

Per Kaufmann

Mobil: +46 763 46 02 14

E-post: per.kaufmann@insuroo.com

Om Bilförsäkringen.se

Bilförsäkringen.se är jämförelsetjänsten för motorförsäkringar. Varje månad hjälper Bilförsäkringen.se tusentals försäkringsköpare att hitta rätt försäkring. Bilförsäkringen.se ägs av Insuroo AB, ett oberoende företag utan koppling till något försäkringsbolag. Insuroo AB står under Finansinspektionens tillsyn.

Taggar: