Körde smart – lät plånboken styra

Report this content

När Anna 27, för några år sedan köpte bil, tecknade hon sin försäkring via bilhandlaren. Att det kunde finnas likvärdiga försäkringar till lägre pris, var inget hon tänkte på. Inte till alldeles nyligen då hon gjorde en prisjämförelse på nätet.

Nu sparar hon tusenlappar – efter ett par minuters jobb.

Med två småbarn hemma upplever Anna bilen som ett måste för att klara vardagsbestyren.

− Barnen ska till dagis och jag måste kunna storhandla. Dessutom har jag långt till närmaste barnvakt, säger Anna Bergkvist, 27.

7 600 kronor i årskostnad

Samtidigt har bilen inneburit en stor kostnad för Anna som är mammaledig och lever med små marginaler. Årspremien på drygt 7 600 blev svår att klara av och eftersom hon valde att dela upp betalningen månadsvis blev kostnaden ännu högre. Försäkringsbolaget såg delbetalningarna som avbetalning på ett lån och den extra avgiften som en ränta.

− Men handläggaren på jämförelsetjänsten Bilförsäkringen.se kunde ordna månadsvis betalning åt mig utan avgift och idag har jag en total årskostnad på 4 300 kronor, säger Anna.

Stora skillnader

Att samma person får vitt skilda priser för likvärdiga försäkringar är inget ovanligt, samtidigt blir det allt vanligare att man jämför bilförsäkringar online.

− Försäkringsbolagen gör individuella riskbedömningar och riktar sig ofta mot specifika målgrupper som de ger fördelar i form bättre villkor och billigare premier. Vi kommer dagligen i kontakt med kunder som sparar flera tusen kronor på sitt byte, säger Fredrik Olsson, handläggare på Bilförsäkringen.se

Anna tecknade sin nya försäkring hos försäkringsbolaget Gjensidige och nästa år kommer hon att ha 3 300 kronor mer i plånboken.

För mer information var vänlig kontakta:

Per Kaufmann

Mobil: +46 763 46 02 14

E-post: per.kaufmann@insuroo.com

Om Bilförsäkringen.se:

Bilförsäkringen.se är jämförelsetjänsten för motorförsäkringar. Varje månad hjälper Bilförsäkringen.se tusentals försäkringsköpare att hitta rätt försäkring. Bilförsäkringen.se ägs av Insuroo AB, ett oberoende företag utan koppling till något försäkringsbolag. Insuroo AB står under Finansinspektionens tillsyn.

Bilförsäkringen.se är jämförelsetjänsten för motorförsäkringar. Varje månad hjälper Bilförsäkringen.se tusentals försäkringsköpare att hitta rätt försäkring. Bilförsäkringen.se ägs av Insuroo AB, ett oberoende företag utan koppling till något försäkringsbolag. Insuroo AB är registrerad försäkringsförmedlare hos Bolagsverket och står under Finansinspektionens tillsyn.

Jämför bilförsäkring och se hur mycket just du kan spara!