Sjuksköterskestudenter i ny manifestation 24 oktober

Report this content

Sjuksköterskestudenter röner framgång i sina krav på ”inte under 24 000” i ingångslön. – Men vi ger oss inte förens alla värderar vår kunskap, säger Martin Höjman, sjuksköterskestudent och talesperson.

Studenterna har nått tydliga framsteg i bland annat Uppsala, Jönköping och Stockholm och i vissa kommuner runt om i Sverige.

Välkommen till manifestationer på torsdag i Stockholm och Linköping. I Umeå blir det namninsamling.

Plats: Södermalmstorg
Datum: torsdag 24 oktober
Tid: klockan 17:00.
Talare: Martin Höjman, sjuksköterskestudent och konferencier, Ulrika Blumfelds och Johan Persson, sjuksköterskor och grundare av ”inte under 24 000”, Gabriella Eklund, sjuksköterska/SSK ryter, Anna Andersson, vice ordförande Vårdförbundet
Artister: Emma von Sydow och Ida Beyer kända från P3 Star. Blue Eye, sing songwriter.

Martin Höjman, tfn: 070-659  54 11, Röda Korsets högskola
Läs en intervju med Martin Höjman
Anna Libért, tfn: 070-466 72 30, Röda Korsets högskola
Lisa Wennersten, tfn: 073-694 99 15, Karolinska Institutet

Linköping
Plats: Stora Torget
Datum: torsdag 24 oktober
Tid: klockan 17:30
Talare: Joakim Persson, ny sjuksköterska f.d. talesperson för ”inte under 24 000”, Celiné Fickler, ny sjuksköterska talar om hon inte måste ta ett kvällspass, Andreas Näsström, sjuksköterskestudent, talesperson för ”inte under 24 000”

Andreas Näsström, sjuksköterskestudent Linköpings universitet
tfn: 073-541 61 60

Umeå/Luleå
Namninsamling
Annie Larsson, sjuksköterskestudent Luleå tekniska universitet
e-post: anialo-0@student.ltu.se

–      I Stockholm har Karolinska sjukhuset förtydligat sin information. Nu finns inga hinder för chefsjuksköterskor att ge en rimlig ingångslön till nyutexaminerade sjuksköterskor med tidigare yrkeserfarenhet. Ett stort steg som visar att vår kamp skapar förändring. Vi hoppas att andra sjukhus följer efter och förtydligar sin information till första linjens chefer. Sommaren har varit tuff med mycket övertid och underbemanning. På vissa avdelningar, exempelvis på Södersjukhusets akutmottagning, fortsätter sommarbemanningen långt in på hösten. Så kan vi inte ha det, säger Martin Höjman.

–      Om sjukhusen tog sitt förnuft till fånga, respekterade och satte en rimlig ingångslön på vår kunskap så skulle vi kunna lösa många bemanningsproblem, säger Andreas Näsström.

Arbetsgivare låter istället bemanningsföretag och stafettsjuksköterskor sluka allt mer pengar. Ett skräckexempel som Metro Göteborg redovisar är Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg som i somras lade drygt sex miljoner på bemanningssjuksköterskor när de hade kunnat få dubbelt så många sjuksköterskor för samma summa om de hade gått med på sjuksköterskestudenternas krav om 24 000 kronor i ingångslön. Med god introduktion hade säkert flera av dessa även gärna stannat kvar.

–      Vårt yrkeskunnande räddar liv, förbättrar folkhälsan och drar ned samhällskostnaderna. Vi kommer att ta hand om mor- och farföräldrar, barnbarn och deras föräldrar. Enligt Novus nyligen och ABC:s undersökning i våras anser människor i Sverige att vården är den viktigaste frågan inför valet 2014. Allmänheten är därför varmt välkommen att sluta upp och visa sitt intresse för sin framtida vård, säger Martin Höjman och Andreas Näsström.

Taggar: