Fokus på långsiktig tillväxt leder till minskad omsättning

FÖRSTA KVARTALET 2024/25 (MAJ – JULI)

• Nettoomsättningen uppgick till 18,5 (20,4) MSEK, vilket är en minskning med 9,5 % jämfört med motsvarande period föregående år.
  • Rörelseresultatet uppgick till -12,0 (-2,9) MSEK. Rörelseresultatet uppgick till -10,6 MSEK exklusive valutaeffekter på -1,4 MSEK, varav merparten är orealiserade interna kundfordringar.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -9,4 (-2,9) MSEK, vilket gav ett resultat per aktie om -0,49 (-0,1) SEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -10,5 (-2,6) MSEK, förändringen i rörelsekapitalet till -3,5 (-7,1) MSEK och investeringsverksamheten till -2,6 (-1,9). Det totala kassaflödet var 29,3 (-12,1) MSEK. Likvida medel uppgick per 31 juli 2024 till 46,2 (29,9) MSEK, exklusive 33,7 MSEK i kundfordringar.

Väsentliga händelser under kvartalet

• Integrum ingick ett kommersiellt samarbets- och distributionsavtal med Hanger, som är ledande leverantör av amputationsvård och protetik i USA och tillhandahåller vård till nära en tredjedel av alla amputerade i landet.
  • Integrum genomförde en emission av 961 539 nya B-aktier till en teckningskurs om 52 kronor per aktie och fick därigenom en emissionslikvid om cirka 50 MSEK.
  • För att finansiera sina kundfordringar har bolaget nått en överenskommelse om en lånefacilitet för ett så kallat trade term loan om cirka 24 MSEK.
  • Bolaget undertecknade ett samarbetsavtal med Coapt LLC för att ge Integrum möjlighet att kombinera Coapts mönsterigenkänningsteknik med den fortsatta utvecklingen av implantatsystemet e-OPRA®.
  • Integrum tillkännagav att bolaget har erhållit marknadsgodkännande för implantatsystemet OPRA® i Israel.

VD har ordet

Under det första kvartalet av räkenskapsåret 2024/2025 rapporterar vi om ett viktigt samarbetsavtal med Hanger i USA och minskade intäkter. Utöver att det som väntat råder fortsatt volatilitet från kvartal till kvartal kan ned-gången förklaras dels med att varulagren har byggts upp på nya marknader där vi har etablerat oss under tidigare kvartal, dels med att vår organisation i USA tvingats prioritera att verkställa samarbetsavtalet med Hanger framför kortsiktiga säljaktiviteter under våren. Vi är övertygade om att vår övergripande strategi om att skapa momentum genom att ge oss in på nya marknader och bygga upp starka samarbeten kommer att ge resultat över tid.

Intäkterna uppgick till 18,5 MSEK under kvartalet, vilket motsvarar en tillväxt på -9,5 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år (-9,6 procent i lokal valuta). Rörelseresultatet uppgick till -12,0 MSEK. Likviditeten, vilken per den 31 juli uppgick till 46,2 MSEK, med 33,7 MSEK i kundfordringar, ger en solid bas för fortsatta marknadsinvesteringar i syfte att öka vår långsiktiga tillväxt.

Samarbete med branschledare i USA

I juni tillkännagav vi undertecknandet av ett kommersiellt samarbets- och distributionsavtal med Hanger, som är branschledande inom amputationsvård och ortopedteknik i USA och tillhandahåller vård till nära en tredjedel av alla amputerade i landet. Vi är mycket glada för detta samarbete. För oss är det värdefullt att ha Hanger som kan marknadsföra vår banbrytande innovation brett inom amputationsvården i USA. När detta har slagit igenom fullt ut räknar vi med att vi kommer att nå ut till betydligt fler patienter. Vi har stor respekt för komplexiteten i att införa ny avancerad teknik i en stor organisation och räknar med att det kommer att ta tid. Avtalet bör dock börja generera ökad tillväxt detta verksamhetsår.

Kapitalanskaffning för att påskynda kommersialiseringen och stärka organisationen

Även om Hanger-samarbetet kommer att vara fördelaktigt för Integrum på lång sikt, är det frustrerande att se att vår USA-organisation tvingades prioritera bort den kortsiktiga försäljningen för att få överenskommelsen i hamn. Detta visar att vi behöver stärka vår säljorganisation ytterligare. Därför kommer vi också att stärka organisationen i USA med fokus på ortopedteknik. Vi avser även att intensifiera våra kommersiella insatser på USA-marknaden. Samman-taget kommer detta att vidareutveckla den nuvarande framgångsrika etableringen i USA och hjälpa oss att få till stånd fler strategiska partnerskap utan att förlora fokus på den löpande verksamheten. Vi genomförde en riktad nyemission i juni som gav cirka 50 MSEK till bolaget och syftar till att åtgärda detta behov. Vi har också säkrat ytterligare krediter på cirka 34 MSEK. Finansieringen kommer att användas till investeringar i kommersiella resurser och distribution samt kliniskt arbete och fortsatt utbyggnad av produktportföljen.

Varulagren har byggts upp på nya marknader

Vi har nyligen etablerat oss i Storbritannien, Israel, Turkiet och Ukraina och finansieringen från vår riktade nyemission i juni kommer nu att hjälpa oss att snabbare utöka våra insatser på dessa marknader. Under startfasen av ett nytt marknadsinträde bygger vi upp varulagren, vilket innebär att det uppstår ett glapp från marknadsinträde till stabila försäljningskurvor och detta förklarar till viss del kvartalets relativt sett svaga intäkter. Efter dessa inledande fluktuationer kan dock dessa nya marknadsinträden förväntas börja generera en mer stabil intäktstillväxt.

Varje nytt marknadsinträde för också med sig olika krav-ställningar. I Storbritannien har det tagit längre tid än väntat att få klartecken från myndigheterna. Även om Storbritannien har beslutat att godkänna varje projekt med MDR-godkännande, behöver myndigheterna gå vidare med administrativa förfaranden för att validera all dokumentation. Detta innebär en stor arbetsbelastning både för oss som bolag och för myndigheterna, men vi räknar med att processen ska vara slutförd relativt snart.

Prioriterar strategiska frågor för att nå långsiktig tillväxt

Samarbetsavtalet med Hanger är viktigt, men eftersom det tog, och fortsatt kommer att ta, lång tid att få på plats genomfördes det på bekostnad av ett minskat fokus på den kortsiktiga försäljningen i USA. Trots detta ser vi det fortfarande som en strategisk prioritering att uppnå fler sådana här partnerskap. Genom att stärka vår organisation bör vi kunna undvika att behöva göra liknande kompromisser mellan kort- och långsiktiga mål framöver.

Med vårt tydliga fokus på åtgärder som drar största möjliga fördel av vår teknik på lång sikt kommer vi att säkerställa att allt fler människor som har förlorat kroppsdelar har möjlighet att återfå sin rörelsefrihet.

Mölndal den 29 augusti 2024

Rickard Brånemark

Rapporten finns via följande länk:

Denna information är sådan som Integrum AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-08-29 07:00 CET.

För mer information kontakta

Rickard Brånemark, CEO. Mobil: +46 70 846 10 61, E-mail: rickard.branemark@integrum.se

Jörgen Svanström, CFO. Mobil: +46 70 734 96 60, E-mail: jorgen.svanstrom@integrum.se

Certified Adviser:

Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).

Integrum utvecklar och marknadsför innovativa system för skelettförankrade proteser. Integrums OPRATM Implant System förbättrar livskvaliteten för amputerade genom förbättrad funktion, komfort och mobilitet. Med 20 års erfarenhet från 500 operationer i 14 länder är bolaget idag världsledande inom skelettförankrade proteser för behandling av amputerade. Bolagets aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market.