Integrum AB: Rutger Barrdahl har utsetts till tf VD för Integrum AB

PRESSINFORMATION
13 augusti 2018

Styrelsen för Integrum AB har per 13 augusti 2018 utsett Rutger Barrdahl till tf VD för Integrum AB. Han efterträder Carl Ekvall. Per samma datum har styrelsen utsett Integrums grundare Rickard Brånemark till styrelseordförande i bolaget. Rickard Brånemark lämnade under våren 2018 sin tjänst som professor vid University of California San Francisco vilket möjliggör ett väsentligt ökat engagemang i Integrum. Tidigare styrelseordföranden Magnus Kristoferson kvarstår i styrelsen som ledamot.

Rutger Barrdahl har en gedigen erfarenhet från ledande positioner inom främst SKF koncernen och kommer senast från en tjänst som direktör för affärsområdet Aerospace. Rutger är civilingenjör från Chalmers Tekniska Högskola.

"Integrum har en unik position och möjlighet med en FDA godkänd produkt. Vi känner inte att den möjligheten har tillvaratagits på ett tillräckligt bra sätt under 2018. Vi behöver arbeta tydligare och mer fokuserat på att etablera samarbeten med nya sjukhus samtidigt som vi proaktivt marknadsför bolagets lösning till patientgruppen." säger Rickard Brånemark, grundare och styrelseordförande.

Integrums system för skelettförankring av proteser är det hittills enda som godkänts av amerikanska Food and Drug Administration (FDA). Operationer med Integrums system sker vid ett flertal ledande sjukhus i Europa och för närvarande finns samarbete med två välkända sjukhus i USA, Walter Reed och UC San Francisco.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Integrum AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades enligt nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 augusti 2018 kl. 23:00 CEST

Om Integrum AB
Integrum är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och marknadsför system för skelettförankring av proteser. Med över 400 operationer genomförda i tolv länder och efter att ha verkat i marknaden i snart 20 år bedömer sig Bolaget ha en världsledande ställning inom området. Integrums innovativa OPRA Implant System bidrar till att förbättra livskvaliteten för amputerade världen över. Bolagets aktie handlas på Nasdaq First North.

För mer information, v.v. kontakta:
Rickard Brånemark, styrelseordförande
Mobil: +1 650 867 4640
Email: rickard.branemark@integrum.se

Magnus Kristoferson, tidigare styrelseordförande

Mobil: 0705-491 000

Erik Penser Bank AB är Bolagets Certified Adviser som nås på 08-463 8000.