• Intellecta AB/

ICTA Delårsrapport ​”Ett av de starkaste resultaten under de fem senaste åren”– Richard Olsson, vd och koncernchef Intellecta AB

Report this content

Intellecta redovisar en fortsatt god resultat- och lönsamhetsutveckling. Intellectas rörelseresultat förbättrades under det andra kvartalet till 7,7 (4,3) MSEK, medan nettoomsättningen uppgick till 177,6 (183,9) MSEK, en minskning med 3 procent. Rörelsemarginalen ökade till 4,3 (2,3) procent.

Intellectas resultat för det andra kvartalet och för det första halvåret utgör ett av de starkaste resultaten under de fem senaste åren. Det förbättrade resultatet är en effekt av tidigare vidtagna kostnadsreducerande sparåtgärder samt genomförda omstruktureringar inom koncernen. Personalkostnaderna reducerades med 6 procent jämfört med föregående år. Samtliga enheter inom affärsområdena är vinstgivande.

- Intellectas inriktning är tydlig, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef på Intellecta AB. Vi prioriterar lönsamhet i varje marknadsläge, inom ramen för en strategi som över en konjunkturcykel eftersträvar kraftfull tillväxt med goda marginaler. Intellecta har de senaste åren haft en tillväxt på över 20 procent. Vi går nu, i enlighet med strategin, vidare med mycket högt ställda ambitioner.

Efterfrågan på Intellectas tjänster är god och arvodesintäkterna ligger i stort sett i nivå med föregående års utfall. En kraftfull återhämtning noterades för affärsområdet Infolog, som levererade ett resultat på 6,4 (3,7) MSEK med en stärkt rörelsemarginal om 6,1 (3,4) procent.

Affärsområdet Consulting levererade ett rörelseresultat om 2,5 (4,4) MSEK. Försvagningen beror på minskade volymer och lägre marginaler. Inom affärsområdet Consulting noterades samtidigt en tydlig återhämtning av både volymerna och resultatet för tjänsteområdet B2B och den danska verksamheten jämfört med motsvarande period föregående år. Intäkterna för den danska verksamheten ökade med 35 procent och rörelsemarginalen uppgick till 9 procent.

- Intellecta har stabila finanser och en god kassa, och jag känner mig trygg med vår affärsmodell, säger Richard Ohlsson. Intellecta ska primärt växa inom de områden där vi redan är verksamma. Utöver organisk tillväxt tittar vi även på kompletterande förvärv, framför allt inom affärsområdet Consulting.

ANDRA KVARTALET, APRIL-JUNI, 2010 I SAMMANDRAG
Nettoomsättningen uppgick till 177,6 (183,9) MSEK
Rörelseresultatet ökade till 7,7 (4,3) MSEK
Rörelsemarginaler stärktes till 4,3 (2,3) procent
Resultat efter skatt uppgick till 5,1 (2,4) MSEK
Resultat per aktie: 1,20 (0,60) SEK *

*Någon utspädning förekommer inte under den angivna perioden.

FÖRSTA HALVÅRET 2010 I SAMMANDRAG
Nettoomsättningen uppgick till 352,4 (367,8) MSEK
Rörelseresultatet ökade med 45 procent till 28,0 (19,3) MSEK
Rörelsemarginalen ökade till 7,9 (5,3) procent
Resultatet efter skatt uppgick till 19,8 (13,8) MSEK
Resultat per aktie: 4,65 (3,25) SEK*
Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 36,1 (23,1) MSEK

*Någon utspädning förekommer inte under den angivna perioden.

För delårsrapporten i sin helhet, vänligen besök: http://q22010.intellecta.se/

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Richard Ohlson, vd och koncernchef Intellecta AB

08-506 288 60, 0709-75 99 11, richard.ohlson@intellecta.se

Intellectas affärsidé är att erbjuda de vassaste spjutspetskompetenserna och den mest relevanta helheten inom affärsdrivande och affärsstödjande kommunikation. Verksamheten bedrivs inom två affärsområden: Intellecta Consulting (byrå- och konsulttjänster) samt Intellecta Infolog (informationslogistik). Vi är cirka 450 medarbetare på nio orter i Sverige och Danmark. Intellecta ska finnas där våra kunder finns och har behov av våra tjänster. Det är också utgångspunkten för en fortsatt internationalisering.  www.intellecta.se

Vision – Att kommunikation är centralt när kunden driver sin affär.

Taggar: