Braathens effektiviserar med Movex MRO

Braathens effektiviserar med Movex MRO Stockholm, Sverige och Oslo, Norge - Intentia Norden meddelar idag att det norska flygbolaget Braathens har valt att implementera Movex MRO som sitt nya affärssystem. Inledningsvis kommer en förstudie att genomföras där Intentia och Braathens gemensamt tar fram en övergripande implementeringsstrategi, samt specificerar första fasen av själva implementeringen. "Vi har tittat på flera leverantörer. Kombinationen av funktionaliteten i Movex MRO och Intentias kompetens fällde avgörandet till Intentias fördel", säger Harald Rosnes, teknisk direktör vid Braathens. Det är få branscher som är så beroende av samplanering av sin kärnverksamhet och underhållsproduktion som flygbranschen. Ett avgörande skäl till detta är förstås fokuseringen på säkerhet där kundens trygghet går före allt annat. Braathens, med en stor flotta av Boeing 737, är ett av Norges ledande flygbolag och har mer än 360 dagliga avgångar i norra Europa. Underhåll ska inte ses som en kostnadspost utan måste ses som en resurs som möjliggör intäkter. Intentia, som under flera år levererat lösningar till andra nordiska flygbolag, har konsekvent utvecklat Movex MRO för att möta flygindustrins högt ställda krav och behov. "Vi ser valet av Movex som en viktig del i Braathens totala kostnadsbesparingsprogram. Med funktionaliteten som finns i Movex räknar vi med att bli betydligt mer kostnadseffektiva. Med resultatet från förstudien ser vi vilken besparingspotential som Movex väntar ge oss efter implementeringen", fortsätter Harald Rosnes vid Braathens. "Vi startade vår utveckling av Movex MRO med avseende på flygindustrin redan 1992 och det har lett till att Intentia är den dominerade aktören med 2/3 av den nordiska marknaden", säger Håkan Rosvall, Industry Application Center MRO, vid Intentia. "Att Braathens nu har valt Movex är glädjande, men än viktigare är att med Braathens får vi ytterligare en stark samarbetspartner i vår strävan att göra Movex till världens bästa affärssystem för flygindustrin." Braathens påbörjade upphandlingen av nytt affärssystem under 1999 och har varit mycket noggrant med att syna varje leverantör. För Intentia betyder avtalet viktiga bekräftelser. "Vi har haft en klar fokus på kundens behov under hela processen", säger Espen Andersen, marknadschef, Intentia Norge. "Att byta IT-system är en stor och viktig händelse för alla företag. Därför måste kunden vara mycket noggrann i sin analys av leverantör. Nu när Braathens valde Intentia och Movex känner jag en stolthet -över våra världsledande produkter och framförallt över alla våra duktiga medarbetares insatser. Det är en oslagbar kombination." För mer information, vänligen kontakta: Espen Andersen Marknadschef Intentia Norge Telefon + 47 667 720 89 Mobil +47 913 046 72 e-post: espen.andersen@intentia.no Harald Rosnes Teknisk direktör Braathens Telefon +47 51 659 000 e-post: harald.rosnes@braathens.no Thomas Ahlerup Informationschef Intentia International Telefon: +46-8-555 257 66 Fax: +46-8-555 259 99 Mobil: +46-8-708 54 56 66 e-post: thomas.ahlerup@intentia.se Om Intentia Intentia är en av världens ledande leverantörer av lösningar för den samverkande ekonomin. Vårt mål är att bli den största leverantören av lösningar för den samverkande ekonomin genom att ge våra kunder morgondagens lösningar redan i dag. Intentia erbjuder sina kunder en en- leverantörslösning för alla behov inom den samverkande ekonomin för flera industrisektorer. Vi utvecklar, implementerar och underhåller våra egna lösningar för att kunna skapa högsta möjliga kundtillfredsställelse. Intentia Solution består av applikationer som omfattar Customer Relationship Management (CRM), Enterprise Management (ENM), Supply Chain Management (SCM), Business Performance Measurement (BPM), e-business och Value Chain Collaboration (VCC). Intentia har mer än 3 200 anställda och levererar tjänster till över 3 400 kunder inom tillverknings-, underhålls- och distributionsindustrin genom ett globalt nätverk som omfattar drygt 40 länder. Intentia är noterat på Stockholmsbörsen (XSSE) under beteckningen INT B. Besök Intentias webbplats på http://www.intentia.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/12/20011212BIT01070/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/12/20011212BIT01070/bit0002.pdf