Delårsrapport januari-mars 2002

Report this content

Delårsrapport januari-mars 2002 En avvaktande och svårbedömd marknad påverkade licensintäkterna i kvartalet - oförändrad syn på helåret · Rörelseresultatet för perioden uppgick till -33 MSEK (-16) och resultatet efter finansiella poster var -34 MSEK (-50). · Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 903 MSEK (879), motsvarande en ökning med 3 procent. · Licensintäkterna i kvartalet minskade med 11 procent. Totalt uppgick de till 211 MSEK (238), medan licensorderingången var 148 MSEK, en minskning med 146 MSEK jämfört med det starka första kvartalet 2001. Licensorderstocken uppgick vid kvartalets utgång till 534 MSEK (616). · Konsultbeläggningen var fortsatt god. Konsultintäkterna i kvartalet uppgick till 673 MSEK (625), med en konsultmarginal på 18 procent (16). · Kassaflödet från den löpande verksamheten under kvartalet uppgick till -126 MSEK (39), påverkat av bonus- och skatteutbetalningar. · Marknaden förväntas fortsätta vara avvaktande och svårbedömd. Volymen av pågående upphandlingsprojekt har ökat, vilket kombinerat med Intentias konkurrenskraft innebär att tidigare lämnad prognos för året om att resultatförbättring skall uppnås genom volymtillväxt i kombination med effektiviseringsvinster kvarstår. Koncernens utveckling Kundernas beslutsprocesser skapar en avvaktande och svårbedömd marknad Intentia ser en positiv och stabil utveckling i efterfrågan på affärssystem på lång sikt, där utvecklingen drivs av företagens ökade behov av att effektivisera sina affärsprocesser. I ett kortsiktigt perspektiv påverkar konjunkturen köparnas beteende när det gäller beslutsprocessen, vilket betyder att marknaden fortsätter att vara avvaktande och svårförutsebar. Beslutstidpunkter fördröjs i stor utsträckning, högre krav ställs på allt mer detaljerade förstudier och större kontrakt delas ofta upp i mindre delar. Licens- och konsultintäkter under perioden Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 903 MSEK (879), motsvarande 3 procents tillväxt. Licensintäkterna uppgick till 211 MSEK (238), en minskning med 11 procent. Licensorderingången uppgick till 148 MSEK jämfört med 294 MSEK för det starka första kvartalet föregående år, då ett antal större order tecknades. Under perioden har även förskjutningseffekter avseende kontraktstidpunkter haft en betydande påverkan. Som följd av detta minskade licensorderstocken med 82 MSEK och uppgick vid kvartalets utgång till 534 MSEK (616). Konsultintäkterna uppgick till 673 MSEK (625), motsvarande en ökning med 8 procent, trots färre debiterbara dagar i kvartalet. Utveckling av licens- och konsultintäkter per region Nettoomsättningen i region Nordeuropa minskade med 14 procent och uppgick till 355 MSEK (412). Licensintäkterna minskade medan konsultintäkterna ökade något jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Minskningen i licensintäkter var 29 procent, medan ökningen var 1 procent för konsultintäkter. Avsaknaden av stora licensorder under perioden avspeglas i den lägre licensvolymen. Det färre antalet debiterbara dagar i kvartalet bidrog till att hålla nere konsultintäkterna i regionen. Sammantaget försämrades resultatet i regionen. I Centraleuropa uppgick nettoomsättningen till 124 MSEK (118). Lägre licensintäkter i merparten av de affärsenheter som ingår i regionen kunde uppvägas av fortsatt ökade konsultintäkter. Konsultintäkterna ökade i samtliga verksamheter, med en påtagligt positiv utveckling i delar av regionen. För regionen som helhet förbättrades resultatet jämfört med första kvartalet 2001. Lägre licensintäkter i Nordvästeuropa kunde kompenseras av ökade konsultintäkter. Nettoomsättningen minskade med 7 procent och uppgick till 115 MSEK (124). Ökningen i konsult-intäkter i regionen är hänförbar till ökad beläggning under kvartalet. Resultatet i regionen försvagades. Sydeuropa uppvisade under första kvartalet en positiv utveckling med ökning av såväl licens- som konsultintäkter. Nettoomsättningen uppgick till 187 MSEK (149), motsvarande 26 procents tillväxt. Licensintäkterna ökade i flertalet affärsenheter i regionen. Även konsultintäkterna ökade, varför resultatet kom att förstärkas väsentligt. I Amerika ökade nettoomsättningen med 4 procent och uppgick till 55 MSEK (53). Licensintäkterna var oförändrade, samtidigt som konsultintäkterna ökade med 20 procent, med fortsatt förstärkning av konsultmarginalen. Resultatet i regionen förbättrades jämfört med motsvarande period föregående år. Nettoomsättningen i Asien ökade med 11 procent och uppgick till 68 MSEK (61). Tillväxten återspeglade ökade konsultintäkter i samtliga verksamheter som en följd av den goda licensutvecklingen under 2001. Totalt ökade konsultintäkterna i regionen, medan licensintäkterna utvecklades negativt. Resultatet i regionen försämrades något jämfört med första kvartalet 2001. Oförändrat starkt fokus på effektivitetsförbättring Fokuseringen på åtgärder för att ytterligare höja effektiviteten har fortsatt hög prioritet, och tillväxt ska ske inom ramen för befintlig struktur. Expansion sker selektivt endast där denna är en förutsättning för att kunna tillgodose kraven från befintlig affärsvolym. Under kvartalet ökade antalet anställda med 67 personer, av vilka 27 kan hänföras till förvärv under kvartalet. Totalt uppgick antalet anställda vid kvartalets utgång till 3 392 (3 247). Genomsnittligt antal anställda ökade med 155 personer jämfört med första kvartalet 2001 och uppgick till 3 390 (3 235). Ökningen i genomsnittligt antal anställda återspeglar selektiv rekrytering i konsultorganisationen under 2001, samt genomförda förvärv. Konsultkostnader och indirekta kostnader ökade med 7 procent, justerat för aktiverad produkt-utveckling, jämfört med motsvarande period föregående år. Lönekostnader utgjorde cirka 5 procent av denna ökning. Kostnaden per anställd ökade med 3 procent, men den största delen av ökningen i lönekostnad berodde på det högre genomsnittliga personalantalet. Även vissa övriga personalrelaterade kostnader, som lokalkostnader, ökade jämfört med motsvarande period föregående år. Konsultkostnaderna uppgick totalt till 549 MSEK (523). Konsultmarginalen förstärktes jämfört med motsvarande period föregående år och uppgick för kvartalet till 18 procent (16). Indirekta kostnader var 374 MSEK (338). Kostnaderna för försäljning och marknadsföring var 214 MSEK (192), medan administrationskostnaderna uppgick till 68 MSEK (58). Kostnaderna för produktutveckling uppgick under kvartalet till 92 MSEK (88). Av kvartalets produktutvecklingskostnader har 27 MSEK (30) aktiverats, medan avskrivningar på tidigare gjord aktivering under kvartalet uppgick till 3 MSEK (0). Produktiviteten påverkades negativt av den lägre licensvolymen. Omsättningen per anställd minskade med 2 procent och uppgick till 266 KSEK (272). Minskningen är relaterad till lägre säljproduktivitet, mätt som omsättning per anställd, medan konsultproduktiviteten ökade med 5 procent. Resultatet påverkades av licensutvecklingen i kvartalet Bruttoresultatet för perioden uppgick till 335 MSEK (318), motsvarande 37 procents (36) bruttomarginal, medan rörelseresultat före avskrivning var 8 MSEK (16). Avskrivningar har belastat perioden med 40 MSEK (32), varav avskrivningar relaterade till materiella anläggningstillgångar svarade för 20 MSEK (16), goodwill för 17 MSEK (15) och avskrivning av aktiverad produktutveckling för 3 MSEK (0). Den lägre licensvolymen påverkade rörelseresultatet negativt med 27 MSEK. Rörelseresultatet för perioden uppgick till -33 MSEK (-16), motsvarande en försvagning med 17 MSEK. Finansnettot uppgick till -2 MSEK. Förstärkningen av den svenska kronan gav en positiv omräkningseffekt om totalt 23 MSEK för det konvertibla förlagslånet. Denna effekt motverkades delvis av omräkningsförluster på icke säkrade finansiella europositioner. Resultat efter finansiella poster var -34 MSEK (-50), medan resultatet efter skatt uppgick till-39 MSEK (-42). Kassaflödet påverkades av bonus- och skattebetalningar under kvartalet Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -126 MSEK (39). Kvartalets kassaflöde påverkades markant av bonusutbetalningar, vilka uppgick till 220 MSEK avseende helåret 2001. Därav uppgick bonus av engångskaraktär i samband med vinstdelningsprogrammet "Commitment to success" till 86 MSEK. Kundfordringarna minskade under kvartalet med 270 MSEK. Kundfordringarna utgjorde vid kvartalets utgång 27 procent (35) av de senaste 12 månadernas nettoomsättning, medan de vid utgången av 2001 uppgick till 34 procent. Nettorörelsekapitalbindningen var vid kvartalets utgång 102 MSEK (207). Kassaflödet från investeringsverksamheten uppgick till -109 MSEK, varav 60 MSEK var relaterade till förvärv av dotterbolag. Under kvartalet har, förutom Catalog i Danmark, även den utestående delen (11,5 procent) i Intentia Australien förvärvats, varigenom Intentias ägarandel i bolaget nu uppgår till 100 procent. Vidare har tilläggsköpeskilling erlagts för 49 procent av aktierna i Intentia Schweiz. Kassaflödet efter investeringsverksamheten var -234 MSEK. Förvärv, som finansierats genom ny-emission under kvartalet och därmed påverkat finansieringsverksamheten positivt, uppgick till 44 MSEK. Kassaflödet från finansieringsverksamheten påverkades vidare av amorteringar av lån, som under perioden netto uppgick till 160 MSEK. Likvida medel och kortfristiga placeringar uppgick till 310 MSEK (622). Likviditeten fortsatte att överstiga belåningen. Exklusive konvertibelt förlagslån uppgick nettobelåningen till 24 MSEK (144). Andelen riskbärande kapital var 48 procent (51), medan soliditeten var 26 procent (14). Utveckling april 2001-mars 2002 Under 12-månadersperioden april 2001-mars 2002 ökade nettoomsättningen med 23 procent till 4 037 MSEK. Detta kan jämföras med 3 294 MSEK för motsvarande period föregående år. Licensorderingången var för perioden 1 092 MSEK (1 206), medan licensintäkterna uppgick till 1 174 MSEK (987). Konsultintäkterna uppgick till 2 804 MSEK (2 206). Konsultmarginalen var 17 procent (12). Rörelseresultatet förbättrades och uppgick till 83 MSEK (-227). Resultatet efter finansiella poster var -10 MSEK (-385), medan resultat efter skatt förbättrades till -53 MSEK (-336). Kassaflödet efter investeringar förbättrades med 284 MSEK och var -170 MSEK (-454). Produkt Under hösten 2001 lanserades Movex version 12 som det första kompletta integrerade affärssystemet som stödjer samverkande affärsprocesser. Under första kvartalet har ytterligare förbättrad funktionalitet levererats, vilket stärker Intentias marknadsledande position avseende teknologi och funktionalitet. Denna position har förstärkts i takt med att våra konkurrenter i allt större utsträckning väljer Java som framtida utvecklingsmiljö. Under kvartalet förvärvades samtliga rättigheter till källkod och programvara från det danska företaget Catalog International AS. Den kompetens som Catalog har byggt upp kring Internetbaserade produkter för inköp (e-procurement) och försäljning i kombination med Movex kommer att förstärka Intentias produktutbud avsevärt. Utvecklingsarbetet har under den gångna perioden skiftat fokus från en utpräglad inriktning på teknologi och arkitektur till att i hög grad koncentreras på framtida funktionalitet. Därigenom kommer Intentias redan ledande position inom prioriterade områden som Supply Chain Management, e-business och Customer Relationship Management att befästas ytterligare. Moderbolaget Moderbolagets nettoomsättning uppgick till 11 MSEK (8), medan resultatet efter finansiella poster var -11 MSEK (-54). Finansiella poster påverkades positivt av omräkningsdifferenser på 23 MSEK (-30) för det konvertibla förlagslånet. Moderbolagets investeringar uppgick till 0 MSEK (0). Likviditeten var vid kvartalets utgång 213 MSEK (495), medan belåningen, exklusive konvertibelt förlagslån, uppgick till 287 MSEK (402). Utsikter för 2002 Marknaden förväntas fortsätta vara avvaktande och svårbedömd. Volymen av pågående upphandlingsprojekt har ökat, vilket kombinerat med Intentias konkurrenskraft innebär att tidigare lämnad prognos för året om att resultatförbättring skall uppnås genom volymtillväxt i kombination med effektiviseringsvinster kvarstår. Stockholm den 24 april 2002 Björn Algkvist Verkställande direktör Redovisningsprinciper Delårsrapporten är upprättad i enlighet med Redovisningsrådets rekommendation nummer 20, Delårsrapportering. Rapporten har upprättats i enlighet med de redovisningsprinciper som tillämpats i årsredovisningen för 2001. Kommande rapporttillfällen Information om koncernens utveckling under 2002 kommer att lämnas vid följande tidpunkter: Delårsrapport januari-juni 2002 24 juli 2002 Delårsrapport januari-september 2002 24 oktober 2002 Bokslutskommuniké 2002 januari/februari 2003 För ytterligare information, var vänlig kontakta: Björn Algkvist, verkställande direktör telefon: +46 8 5552 5605 fax: +46 8 5552 5999 Håkan Gyrulf, vice VD & finansdirektör telefon: +46 8 5552 5825 mobil: +46 733 27 5825 fax: +46 8 5552 5999 Thomas Ahlerup, informationschef telefon: +46 8 5552 5766 mobil: +46 733 27 5766 fax: +46 8 5552 5999 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/24/20020424BIT00990/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/24/20020424BIT00990/wkr0002.pdf Hela rapporten