Intentia Förvärvar Ledande Dansk e-Commerce-Leverantör

Intentia Förvärvar Ledande Dansk e-Commerce-Leverantör Stockholm, Sverige-Intentia International AB (publ) (XSSE:INT B) meddelar idag att man fortsätter att arbeta i rätt riktning mot målet att leverera den perfekta applikationen för samverkande affärsmodeller. Genom att förvärva det danskbaserade företaget Catalog-International AS, stärker Intentia sitt produktutbud ytterligare. Catalog-International AS har byggt upp ledande kompetens och internetbaserade produkter för försäljning och indirekta inköp i världsklass. Genom öppna gränssnitt mot ERP system, har Catalog gjort det möjligt för sina kunder att snabbt starta upp nya säljkanaler och/eller dra nytta av de kostnadsbesparingarna som mer effektiva inköp kan ge. Catalog har en lång lista av välkända kunder så som Alstom, Scania Trucks, Ericsson, SAS, Iveco, Maersk, Tesa, Ahlsell och Egmont. Catalog är kända som en ledande drivkraft och en innovatör inom e- Commerce på den skandinaviska marknaden. Under de senaste åren har över 300 miljoner SEK investerats i produktutveckling. Catalog har nyligen bedrivit en kostsam expansion och blev hårt åtgångna i den senaste ekonomiska nedgången. I november 2001 ansökte företaget om konkurs. Intentia har nu köpt alla rättigheter till Catalogs program produkter 'Ideal Commerce' och anställer 30 personer från Catalogs utvecklingsavdelning. "Detta är en väldigt dynamisk bransch och vi blev erbjudna den unika möjligheten att, för en symbolisk summa, köpa en av de mest kraftfulla e-commerce applikationerna på marknaden," säger Björn Algkvist, Verkställande Direktör, Intentia International AB. "Det finns en enorm potential i detta förvärv när vi nu har ett av världens bästa team på området vilket kommer att ge stora fördelar för alla Movex användare. Vi ser även stor potential för produkterna på marknaden som går utanför våra Movex-kunder och vi ser fram emot att erbjuda dessa produkter tillsammans med partners. Jag tror att det är en trygghet för Catalogs kunder och partners att e-commerce är ett strategiskt område för Intentia och att vi är kända för att vara långsiktiga i våra investeringar, " avslutar Algkvist. För ytterligare information, vänligen kontakta: Björn Algkvist Verkställande Direktör Intentia International AB (publ) Telefon: +46-8-555 256 05 Fax: +46-8-555 259 99 Mobil: +46-733 275 605 e-post: bjorn.algkvist@intentia.se Om Catalog-International Catalog-International AS har utvecklat ledande kompetens och marknadsfört sina, eget utvecklade, internetbaserade produkter för försäljning och indirekta inköp. Applikationerna är uppbackade av ett set gemensamma verktyg och arkitekturen baserad på teknologi från Microsoft. Catalog-International grundades 1995, huvudkontor i Köpenhamn, Danmark, med försäljning endast via ett nätverk av utvalda leverantörer, huvud distributörer och OEM partners. Om Intentia Intentia är en av världens ledande leverantörer av systemlösningar för den samverkande ekonomin. Vårt mål är att bli den största leverantören genom att ge våra kunder morgondagens lösningar redan i dag. Intentia erbjuder sina kunder en en-leverantörslösning för alla behov inom den samverkande ekonomin för flera industrisektorer. Vi utvecklar, implementerar och underhåller våra egna lösningar för att kunna skapa högsta möjliga kundtillfredsställelse. Intentia Solution består av applikationer som omfattar Customer Relationship Management (CRM), Enterprise Management (ENM), Supply Chain Management (SCM), Business Performance Measurement (BPM), e-business och Value Chain Collaboration (VCC). Intentia har mer än 3 200 anställda och levererar tjänster till över 3 400 kunder inom tillverknings-, underhålls- och distributionsindustrin genom ett globalt nätverk som omfattar drygt 40 länder. Intentia är noterat på Stockholmsbörsen (XSSE) under beteckningen INT B. Besök Intentias webbplats på www.intentia.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/15/20020215BIT00070/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/15/20020215BIT00070/bit0001.pdf