Intentia skördar framgångar inom detaljhandelssektorn

Intentia skördar framgångar inom detaljhandelssektorn Stockholm, Sverige - Intentia International AB (publ.) (XSSE: INT), en global leverantör av programvara och tjänster för effektiv samverkan konstaterar att detaljhandelsföretag i större utsträckning finner ett stort värde i Intentias lösningar för effektiv samverkan. Movex som består av en rad integrerade applikationer för effektiv samverkan gör det möjligt för företag inom detaljhandelsindustrin att skörda frukten av en aggressiv marknadsföringsstrategi genom att dels komma närmare kundernas önskemål och dels revolutionera och effektivisera hela sin hantering av varor genom hela försörjningskedjan. Ett av de senaste exemplen på framgång inom detaljhandelssektorn är kontraktet som Intentia tecknade med Woody, Sveriges största bygghandelskedja. Woody ser uppenbara möjligheter till att öka sin konkurrenskraft och effektivitet genom att implementera en komplett lösning för effektiv samverkan från Intentia. "Implementeringen av Movex kommer att göra det möjligt för oss att öka vår marknadsandel dramatiskt inom nuvarande struktur", säger Ulf Hennings, VD på Woody Bygghandel AB, i en kommentar och tillägger: "Tack vare den integrerade överblicken av hela försörjningskedjan och kundrelationerna som Movex ger oss kommer vi att kunna uppnå detta och ändå förbättra vår redan utomordentliga kundservice." Movex har redan visat sig vara framgångsrikt inom detaljhandelssektorn, med kunder som Varner Textiles i Norge, COOP Nordic i Sverige och Twilfit i Sverige. Intentia ser framåt en möjlighet att attrahera nya kunder då man tillhandahåller en integrerad affärssystemslösning som bevisligen är intressant för företag inom detaljhandeln. Detta öppnar upp en ny möjlighet för intäkter i framtiden. "Företag inom detaljhandelssektorn förstår nu att integrerade och samverkande affärslösningar är nyckeln till att kunna förse konsumenter med bättre valmöjligheter samt till att skapa egna förbättrade vinstmarginaler", säger Björn Algkvist, VD på Intentia. "Movex erbjuder den ideala affärslösningen till ett brett spann av medelstora och stora företag inom detaljhandeln och för de utmaningar de möter." Movex tar den samverkande revolutionen till detaljhandeln "Alla typer av detaljhandelsföretag står inför stark konkurrens och minskade marginaler. Vägen till framgång beror på hur väl man kan förutspå vilka specifika produkter som kunderna kommer att vilja ha och hur man ska kunna leverera dessa produkter på ett effektivt sätt. Det innebär att man i varje butik eller via andra leveranskanaler som till exempel e-handel måste kunna förutse, planera och leverera ett stort urval produkter som ska motsvara kundernas önskemål. Det innebär också att man snabbt måste kunna ändra sitt produktutbud och utföra effektiviseringar genom hela försörjningskedjan. Endast en komplett samverkanslösning som Movex kan integrera och hålla ihop alla dessa delar", säger Johan Berg, VD för Intentia Research and Development. Movex har ett flertal skilda egenskaper som är särskilt attraktiva för företag inom detaljhandeln. Med sin stora transaktionskapacitet gör Movex det möjligt för företag att effektivt hantera en stor mängd skilda artiklar i butiker, i lager och genom hela försörjningskedjan. Genom att använda teknik för att effektivt kunna svara snabbt på enskilda kunders specifika behov samt avancerad försörjningskedjeplanering i Movex, blir det betydligt lättare och effektivare att upptäcka och registrera förändringar och konsekvenserna av dessa förutspås snabbare. En viktig fråga för den moderna detaljhandelskedjan är att kunna kombinera lokalt, kreativt entreprenörskap med fördelarna med en centralt styrd organisation för inköp och logistik. Movex ger detaljhandeln en unik, dynamisk affärslösning till olika nivåer av centralisering, både inom ett företag och mellan ett företag och dess leverantörer. "Att möjliggöra samarbete inom och utanför ett företag är hjärtat av Intentias affärslösning", säger Johan Berg. Alla företag som använder Movex har möjlighet att flexibelt organisera och förändra sina affärsprocesser och hur information delas, för att kunna ligga ett steg före konkurrenter på marknaden. Den avancerade funktionaliteten hos Movex Customer Relationship Management skapar och dokumenterar kundernas efterfrågan genom en rad kommunikationskanaler. Integrationen av samtliga distributionspunkter kommer självfallet alltid att vara en vital del av en komplett affärslösning, fast utan överdriven affärslogik som ökar kostnader och systemsårbarhet. "Movex tillhandahåller total synbarhet från den enskilda butikens, företagets och hela försörjningskedjans perspektiv", fortsätter Johan Berg. Att ligga steget före i en snabbföränderlig marknad Det ledande konsultföretaget inom detaljhandelssektorn, Kurt Salmon Associates säger: "Den nya typen av återförsäljare kommer att överge allmänna produktsortiment till fördel för sortiment som skräddarsys för kund och region. Nyckeln till vilket produktsortiment som helst handlar om att ha rätt produkter i lager vid rätt tillfälle. Att ligga i framkanten vad gäller förhandsprognos och en snabb och flexibel försörjningskedja, smart lagerplanering samt korrekt data förhindrar att varan tar slut i lager." (KSA, "Soft Goods Retailing 2003: Survival of the Focused," augusti 2002) Movex är helt inriktat på detta. "Intentia anser att detaljhandelns största behov är att mäta och förutsäga efterfrågan på varje plats vid en viss given tidpunkt och att kunna tillgodose denna efterfrågan snabbt och effektivt med avancerad lager- och försörjningskedjeplanering samt genomförande. Flexibilitet behövs på alla nivåer, med olika hög grad av centralisering och decentralisering. Hela processen måste öppnas för samverkan", säger Johan Berg. "Med planeringsfunktionaliteten inom vår kompletta supply chain managementlösning kan vi visa på ökningar av precision för produktleverans från 70 procent till 99 procent och minskning av lagernivåer med 50 procent", tillägger han. Movex bygger på Intentias teknologiska ledarskap inom samverkans- och verksamhetsapplikationer. Som det enda riktiga affärssystemet byggt för effektiv samverkan byggt i Java är Movex särskilt attraktiv för företag inom detaljhandeln, eftersom den kan arbeta integrerat -och tillsammans med kunders existerande IT-infrastrukturer. Detta 'tunna klient'- gränssnitt innebär att Movex kan implementeras på den enskilda butikens nivå, utan krav på massiv hårdvaruinvestering. "Andra detaljhandelslösningar erbjuder mycket specifik funktionalitet som inte är så väl integrerad i företagets kärnsystem, eller som är besvärlig och dyr att installera och underhålla. Movex kombinerar total integration, samverkande verktyg och en flexibilitet och kostnadseffektivitet som hjälper företag att utföra aggressiva återförsäljningsstrategier som ökar kundtillfredsställelse och förbättrar lönsamheten", avslutar Johan Berg. Björn Algkvist uppskattar att detaljhandelssektorn snabbt kan komma att bli en av de viktigaste industrisektorerna för Intentia. "Jag räknar med att Intentia kommer att kunna uppnå samma typ av marknadsposition som vi har utvecklat inom mode- och food & beverage-industrin", säger Björn Algkvist. För ytterligare information, vänligen kontakta: Thomas Ahlerup Informationschef Intentia International AB Telefon: +46 8 5552 5766 Mobil: +46 733 275766 Fax: +46 8 5552 5999 e-post: thomas.ahlerup@intentia.se Om Intentia Intentia är en av världens ledande leverantörer av systemlösningar för den samverkande ekonomin. Vårt mål är att bli den största leverantören genom att ge våra kunder morgondagens lösningar redan i dag. Intentia erbjuder sina kunder en en-leverantörslösning för alla behov inom den samverkande ekonomin för flera industrisektorer. Vi utvecklar, implementerar och underhåller våra egna lösningar för att kunna skapa högsta möjliga kundtillfredsställelse. Intentia Solution består av applikationer som omfattar Customer Relationship Management (CRM), Enterprise Management (ENM), Supply Chain Management (SCM), Business Performance Measurement (BPM), e-business och Value Chain Collaboration (VCC). Intentia har mer än 3 200 anställda och levererar tjänster till över 3 400 kunder inom tillverknings-, underhålls- och distributionsindustrin genom ett globalt nätverk som omfattar drygt 40 länder. Intentia är noterat på Stockholmsbörsen (XSSE) under beteckningen INT B. Besök Intentias webbplats på www.intentia.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/04/20020904BIT00030/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/04/20020904BIT00030/wkr0002.pdf