Report this content

Intentias Internutredning beträffande informationsläckage, visar att Nyhetsbyrån Reuters olovligt tagit sig in i Intentias datasystem Stockholm, Sverige -Intentia International (publ.) meddelar resultatet av den interna utredning som startades med anledning av att Intentia's rapport för tredje kvartalet 2002 publicerades av nyhetsbyrån Reuters före planerad publicering under torsdagen den 24 september. "Utredningen har varit detaljerad och omfattat berörda personer -och processer som hanterar konfidentiell information samt den tekniska säkerheten", säger Thomas Ahlerup, Informationschef, Intentia International. Resultatet är att otillbörligt intrång skett via en IP-adress som tillhör Nyhetsbyrån Reuters. Intrånget skedde klockan 12.51 den 24 oktober 2002, då dokumentet som utgjorde den ännu ej publicerade delårsrapporten för tredje kvartalet hämtades. Ca 12.57 publicerade Reuters den första nyheten om Intentias resultat för det tredje kvartalet, utan föregående bekräftelse från Intentia. Delårsrapporten publicerades av Intentia tidigare än planerat klockan 13.22. "Det inträffade har allvarligt skadat förtroendet för oss som individer och Intentia som bolag." säger Björn Algkvist, VD, Intentia International AB "Vi ifrågasätter de metoder som Reuters har använt. Vår bedömning är att brottsligt förfarande inte kan uteslutas. Vi kommer därför att polisanmäla händelsen", säger Björn Algkvist. Intentia tog i torsdags kontakt med Stockholmsbörsen rörande undersökningen av det inträffande. "Vi kommer även att informera Stockholms Fondbörs om hur intrånget tekniskt genomförts. De får därmed möjlighet att snarast informera övriga noterade bolag om hur detta kan förhindras i framtiden," avslutar Björn Algkvist. För ytterligare information vänligen kontakta: Björn Algkvist Verkställande Direktör Intentia International AB Telefon: + 46 8 5552 5605 Mobil: + 46 733 27 5605 Håkan Gyrulf Ekonomi -och Finansdirektör Intentia International AB Telefon: + 46 8 5552 5825 Fax: + 46 8 5552 5999 Mobil: + 46 733 27 5825 Thomas Ahlerup Informationschef Intentia International AB Telefon: + 46 8 5552 5766 Fax: + 46 8 5552 5999 Mobil: + 46 733 27 5766 E-post: thomas.ahlerup@intentia.se Niklas Björkqvist Bolagsjurist Intentia International AB Telefon: + 46 8 5552 5249 Mobil: + 46 733 27 5249 Om Intentia Intentia är en av världens ledande leverantörer av systemlösningar för den samverkande ekonomin. Vårt mål är att bli den största leverantören genom att ge våra kunder morgondagens lösningar redan i dag. Intentia erbjuder sina kunder en en-leverantörslösning för alla behov inom den samverkande ekonomin för flera industrisektorer. Vi utvecklar, implementerar och underhåller våra egna lösningar för att kunna skapa högsta möjliga kundtillfredsställelse. Intentia Solution består av applikationer som omfattar Customer Relationship Management (CRM), Enterprise Management (ENM), Supply Chain Management (SCM), Business Performance Measurement (BPM), e-business och Value Chain Collaboration (VCC). Intentia har mer än 3 200 anställda och levererar tjänster till över 3 400 kunder inom tillverknings-, underhålls- och distributionsindustrin genom ett globalt nätverk som omfattar drygt 40 länder. Intentia är noterat på Stockholmsbörsen (XSSE) under beteckningen INT B. Besök Intentias webbplats på www.intentia.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/26/20021026BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/26/20021026BIT00010/wkr0002.pdf