Intera förvärvar majoritetspost i Polarica

Intera leder bär- och viltköttsföretaget i internationell expansion

Det finländska private equity-bolaget Intera förvärvar en majoritetspost av aktierna i den norrländska bär- och viltproducenten Polarica. Samtidigt går Hartwall Capital in som minoritetsägare. Säljare är grundaren Allan Lehto, som efter affären har kvar en betydlig minoritetspost, och Sjätte AP-fonden som säljer sitt innehav och därefter blir indirekt ägare via en av Interas fonder. De nya ägarnas ambition är att tillsammans med nuvarande ledning bygga upp en ledande internationell bär-, svamp- och viltköttkoncern med bas i Haparanda.

Företaget omsätter i dag cirka 750 miljoner kronor och är Europas ledande leverantör av vilda bär-, svamp- och viltprodukter. Polarica har huvudkontor i Haparanda samt förädlingsanläggningar för bär i Sverige, Finland och Polen.

– Jag har arbetat med att bygga upp Polarica i snart fyrtio år, så det är med stor nogsamhet jag valt ut vilka som ska få bygga vidare på mitt livsverk. Jag känner stor entusiasm för de nya ägarnas och ledningens vision att utveckla Polarica till ett framgångsrikt globalt bolag, säger 71-årige Allan Lehto, grundare av Polarica.

– Polarica ska fortsätta utvecklas till ett företag vars varumärken garanterar en högkvalitativ råvara som uppfyller konsumentens krav på hälsosamma, ekologiska och ansvarsfullt producerade produkter. Vi ser fram mot att göra den resan tillsammans med nuvarande ledning och Hartwall Capital, säger Martin Grotenfelt, partner på Intera Equity Partners Oy och ny styrelseledamot i Polarica AB.

– Här i Haparanda har vi både kompetens och naturtillgångar för att bygga en internationell succé. Tidigare har övriga Europa varit tvungna att ta sig hit för att få ta del av våra läckra produkter. Med hjälp av de nya ägarna inleds nu en internationell expansion för att kunna ta norrländsk kultur- och mattradition ut i världen, säger Tommy Innala, VD på Polarica.

– De två nya storägarna Intera och Hartwall Capital tillför viktig kompetens. Nu kan Polarica ta nästa steg och bli ett än mer konsumentinriktat företag med betydande internationella ambitioner. Därför kvarstår Sjätte AP-fondens engagemang i bolaget, men nu som indirekt ägare via ett betydande innehav i Interas fond, säger Adam F Laurén, tf vd Sjätte AP-fonden.

Fram till i dag ägs Polarica till 80 procent av grundaren Allan Lehto med familj, 15 procent av Sjätte AP-fonden samt 5 procent av VD Tommy Innala. I den nya ägarkonstellationen kommer Intera att äga dryga 50 procent av företaget, Hartwall Capital 20 procent, familjen Lehto 18 procent, samt Tommy Innala 5 procent. Övrig ledning och styrelsen kommer i samband med affären att erbjudas förvärva upp till 7 procent av bolaget.

För ytterligare information kontakta:

Tommy Innala, VD på Polarica, +46 70 624 7082

Martin Grotenfelt, partner på Intera Equity Partners, +358 50 2145

Thomas v. Hertzen, VD på Hartwall Capital, +358 40 553 2332

Om Polarica
Polarica grundades 1972 och är verksamt inom livsmedelsproduktion. Bolaget är Europas ledande leverantör av vilda och odlade bär samt vilt, bl.a. ren och älg. Kunderna är livsmedelsindustrin, storhushåll och restauranggrossister, detaljhandel samt farmaceutiska industrin.

Om Intera
Intera är ett finskt private equity-bolag som fokuserar på finländska och skandinaviska medelstora företag med en omsättning på 10-100 miljoner euro som ännu inte har nått sin fulla kapacitet och har potential att bli marknadsledande inom sina områden. Interas första fond heter Intera Fund I och har 125 miljoner euro i fondåtaganden, omfattar ledande nordiska institutionella investerare.

Om Hartwall Capital
Företaget Hartwall grundandes år 1836 då Victor Hartwall grundade Nordens första mineralvattenfabrik i Helsingfors. Sedan år 2008 har familjen Hartwall fört vidare sin företagsverksamhet inom ramen för det tidigare etablerade Hartwall Capital. Hartwall Capitals verksamhetsprinciper bygger på långsiktigt och aktivt ägarskap inom främst finskt och nordiskt näringsliv.

Taggar: