8,2 procents ökning för helåret – genombrott i Sverige

Report this content

Globala Interactive Intelligence 2009: 8,2 procents ökning för helåret – genombrott i Sverige

Interactive Intelligence (Nasdaq: ININ), global leverantör av ip-baserade affärs- kommunikationslösningar för callcenters, rapporterar inkomster på MUSD 35,9 för fjärde kvartalet 2009, en ökning med nästan 15 procent jämfört med föregående år. Inkomsterna för hela 2009 ökade till MUSD 131,4, en ökning på 8,2 procent. Interactive Intelligences programvaruplattformar för callcenters har under 2009 också fått sitt genombrott i Sverige, särskilt i försäkringsbranschen. Grundaren och koncernchefen Donald E. Brown säger sig vänta en tioprocentig ökning av intäkterna under 2010.

Interactive Intelligence har funnits sedan 2002 i Sverige och arbetar i huvudsak genom partners och distributörer, till exempel Tieto, DGC och Kerfi. Bolagets call-centerlösningar, samlade i en enda plattform har haft framgångar och det kommersiella genombrottet för huvudprodukten, CIC-plattformen, kom under 2009. Bland kunderna i Sverige märks särskilt flera stora försäkringsbolag samt Lindorff, SJ med flera.

"Trots den svajjiga ekonomin i USA och övriga världen har vi klarat oss ganska bra under året", kommenterar Nordenchefen Daniel Eisenberg. "Vi kan till exempel globalt redovisa en ökning på 16,2 procent på de rena produktintäkterna under fjärde kvartalet 2009. Vi kan också redovisa mer än dubbelt så många 1 MUSD-uppdrag jämfört med 2008. Det affärsområde vi kallar CaaS (Communications-as-a-Service) har en tillväxt 50 procent högre än under 2008."

Interactive Intelligence ser optimistiskt på framtiden. Produktuvecklingen följer satta mål och affärsområdet CaaS utvecklas enligt plan. Man räknar med fortsatt tillväxt och avser investera mera i varumärkesbyggande aktiviteter under året, bland annat i Sverige.
Interactive Intelligence (Nasdaq: ININ) är en global leverantör av lösningar för affärskommunikation inom kontaktcentermjukvara, IP-telefoniprodukter och meddelandehantering. Företaget grundades 1994 och har över 3000 kunder världen över. Interactive Intelligence är ett BusinessWeek "hot growth 50"-företag och rankas av tidningen FORTUNE Small Business bland topp 100 som snabbast växande publika småföretag. Företaget placeras också i oktober 2009 i visionskvadranten av "Gartner 2009 Magic Quadrant for Unified Communications".
Interactive Intelligence har ca 700 anställda med huvudkontor i Indianapolis, USA. Företaget har sex affärskontor med ytterligare tillhörande säljkontor i Nordamerika, Europa, Mellanöstern, Afrika och Sydostasien.