Gartner placerar Interactive Intelligence i ”visionshörnet”

Gartner placerar Interactive Intelligence i "visionshörnet"

Interactive Intelligence (Nasdaq: ININ), global leverantör av programvara och program- varuplattformar för unified communicationslösningar för företag med callcenterfunktioner, har av det kända analysföretaget Gartner placerats i den magiska kvadrants högra sida i 2009 års analys av leverantörer inom sektorn unified communications (UC). Placeringen i denna kvadrant, visionsdelen, innebär att Interactive Intelligence rankas som ett av de ledande och mest visionära i branschen. Företaget visar en klar förståelse för hur UC- marknaden fungerar och kan leverera starka och varierande lösningar som täcker flera funktionsområden.

"Interactive Intelligence har funnits sedan 2000 i Sverige och arbetar i huvudsak genom partners och distributörer, till exempel Tieto, DGC och Kerfi." Det säger nye Nordenchefen Daniel Eisenberg och fortsätter: "Bolagets contactcenter- och UC-lösningar samlade i en enda plattform, har haft framgångar i Sverige och bland kunderna märks särskilt flera stora försäkringsbolag."

Gartners analysverktyg Magic Quadrant är en grafisk presentation av en namngiven marknad och under en avgränsad tid. Här rangordnas leverantörer i samma bransch enligt kriterier satta av Gartner. Magic Quadrant är välkänt inom hela ICT-branschen. En hög placering betraktas som prestigefullt. "Vi anser att vårt sätt att få fram lösningar inom unified communications skiljer sig ganska mycket från andra", fortsätter Daniel Eisenberg. "I stället för att enbart försöka höja kommunikationsförmågan använt teknologin på ett innovativt sätt så att affärsprocesserna i högre grad automatiseras."

En framgångsrik metod har visat sig vara att försöka minska antalet personer som behövs för att fullfölja en given affärsprocess, till exempel kundservice eller incidentrapportering. På så sätt kortar man bland annat ner processens löptid, minskar risken för misstag samtidigt som man kan skapa effektiva standardmetoder. Här öppnas också möjligheter att få mätbara resultat (ROI) på den nya processen.

Fotnot Interactive Intelligence (Nasdaq: ININ) är en global leverantör av lösningar för affärskommunikation inom kontaktcentermjukvara, IP-telefoniprodukter och meddelandehantering. Företaget grundades 1994 och har över 3000 kunder världen över. Interactive Intelligence är ett BusinessWeek "hot growth 50"-företag och rankas av tidningen FORTUNE Small Business bland topp 100 som snabbast växande publika småföretag. Företaget placeras också i oktober 2008 i ledarkvadranten av Gartner 2008 Contact Center Infrastructure i rapporten "Worldwide Magic Quadrant".
Interactive Intelligence har ca 700 anställda med huvudkontor i Indianapolis, USA. Företaget har sex affärskontor med ytterligare tillhörande säljkontor i Nordamerika, Europa, Mellanöstern, Afrika och Sydostasien.